Vi har tidligere i denne blog skrevet om problemområdet digital downloading af musik. Problemer som generende kryptering, penge og rettigheder. Internettet har gjort det muligt for musikelskere at få fat i musik i et hidtil ukendt omfang. I princippet kan musikelskeren – og -forbrugere få fat i alt, hvis blot det er digitalt tilgængeligt. Et andet problem er, at musikindustrien stadigvæk ikke er gearet til de nye tider, selv om omstillingen er i fuld gang.
Hvad kan man gøre for sikre og endda øge indtjeningen ved musiksalg på nettet?
Peter Jenner, der er Cambridge-uddannet økonom og manager for Pink Floyd, The Clash m.fl. spørger på en anden og – for musikelskere – yderst interessant vis: Hvad vil det koste for den enkelte musikelsker at få adgang til hver eneste indspillet sang – samtidig med, at musiksalgets omfang blev fastholdt eller endda øget?
50 $ om året, svarer Jenner. Når det ikke vil ske, ifølge Jenner, hænger det sammen med, at pladeselskabernes arbejder med forældede forretningsmodeller, der hæmmer deres egen indtjening – og dermed kunstnernes. Med Jenners forslag ville både pladeforlag, kunstnere og forbrugere få mere ud af distributionen. Læs indlægget her.