Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
@Magnus: Ja, Spotify er bestemt ikke et uproblematisk koncept. Især ikke, hvis man kommer fra et lile ukendt pladeselskab og ikke er noget navn. Men i undergrunden sker der mange interessante ting, hvor grupper og solister søger nye veje uden om de store kommercielle kanaler. Hvor det ender hende, ja, det ved vi jo ikke. Men det er en spændende udvikling.
Reklamefinansiering af tjenester som Spotify er én ting, men nÃ¥r man samtidig hörer at kunstnerne fÃ¥r meget lidt ud af en sÃ¥dan tjeneste, kan man bekymre sig; Bliver lösninger som f.eks. den Lady Gaga valgte, at lade en gamblingside sponsere hendes musikvideo til Pokerface, mere eller mindre alment accepteret – product placement i sange, sponserede politiske budskaber etc. for at fÃ¥ en musikkarriere til at löbe rundt?
@Magnus: Prolemet med “gratis” pÃ¥ nettet er vel ogsÃ¥, at fildelings”industrien” allerede havde været i gang meget længe, inden musikbranchen kom ud af hullerne og begyndte at bekæmpe ulovlighederne. Toget var, sÃ¥ at sige, kørt…
Som du selv er inde på, så rejser udviklingen mange spørgsmål. Fx om reklamefinancieringen af musik (Spotify etc.). Selv er jeg ikke så bekymret for musikken. Den skal nok klare sig, selv om det er på andre præmisser end tidligere. Men musikbranchen vil blive tvunget til at ændre sig. Det er jeg ret sikker på.
Mest bekymrende er den effekt som kampen om fildelingen får på borgernes rettigheder på nettet. Der er store økonomiske interesser, der gør alt, hvad de kan for at kriminalisere ethvert brud på copyrighten. Og mange politikere er ikke klædt på til at træffe de rigtige beslutninger. Det viser fx Hadopi-lovgivningen i Frankrig og den tilsvarende i England. Læs fx også den amerikanske traktat, der er sluppet ud i medierne: http://bit.ly/1SuXrF . Skræmmende.
Alle vil have alt gratis, og sådan som verden fungerer lige nu, så er det muligt med mange ting (med tvivlsom juridisk opbakning).
De fleste andre “online enablede” industrier er sÃ¥ smÃ¥t begyndt at se idéen i at give ting væk, og tjene pengene et andet sted – Musikbranchen halter gevaldigt efter pÃ¥ det punkt synes jeg.
Omvendt kan man spørge sig selv; vil vi virkelig leve i en verden, hvor alt er reklamefinansieret? Kan man, i sådan et samfund, overhovedet forholde sig til noget som helst, eller ligger der skumle, profitable tanker bag ethvert budskab?
@Magnus: Ja, det gÃ¥r jo som folkene bag Piratbugten spÃ¥ede. Frøene er sÃ¥et og de spreder sig over det ganske net. Bittorrent-teknologien – en fremragende teknologi, der bÃ¥de er ressourcebesparende og effektiv – gør det muligt at sprede date over et utal af steder. Og det er, hvad der sker. Antipiraterne er oppe mod stærke kræfter. Ikke kun pÃ¥ grund af “idealistiske” fildelere, men ogsÃ¥ fordi der for andre er en god forretning i at hoste filerne eller knytte reklamer til dem…
@onkelvolde: Det er godt med korrekturlæsere pÃ¥ bloggen. Fingrene løber hurtigere end mit indre sprog. Og jeg er som tidligere nævnt nærmest skærmblind. Men retter selvfølgelig! 🙂
Det er vel lige præcis den type siders natur – og hele idéen med torrents. Ingen central hosting, bare en masse virvar af links pÃ¥ kryds og tværs.
Det virker som et hÃ¥bløst forsøg, at lukke den slags. Hver gang én tjeneste lukker, øjner en masse andre chancen for at overtage pladsen. Istedet burde man nok tænke mere kreativt – mÃ¥ske endda skæve til open source fælleskabet; de har nok fat i fremtidens lange ende.
hÃ¥rknude…? Lissom pÃ¥ en kvindelig bibliotekar?