I går nat, da jeg kørte hjem fra arbejde, slukkede jeg for radioen. Jeg orkede ikke endnu engang at høre en af CEPOS’ direktører kværne løs i det samme ideologiske spor som altid. Denne gang handlede det om det offentlige og befolkningens udbredte utilfredshed med den service, det offentlige yder.
Om jeg fatter, at denne lille ideologiske, tanketomme tank altid skal trækkes ind i DRs manege! I stedet sad jeg så og tænkte over en af den foregående dags nyheder. På en skole i Odense var en lærer blevet korporligt overfaldet til en såkaldt skole-hjem-samtale. Læreren havde angiveligt ville hilse på skoleeleven, en pige i 3. klasse, og gjorde, som man nu gør i Danmark: rakte hånden frem mod hende. Faderen til pigen reagerede ved at slå læreren i gulvet og siden bide ham bag øret. I følge Ekstrabladet beskrivelse.
Sceneriet foregik på en skole i Volsmose. Pigens fader er “herboende statsløs palæstinenser” og læreren har “marokkansk baggrund”. Det, der spøgte i mit hoved var imidlertid det med biddet bag øret. Jeg kom i tanke om et slagsmål, jeg engang overværede, mellem to skolekammerater i realskolen, hvor den ene forsøgte at bide næsen af den anden, efter først at have forsøgt at rive den af med to fingre oppe i næseborene. Barnlig aggression.
Billederne tumlede rundt i mit trætte hoved. Men ser vi bort fra, at den aktuelle sag er en voldssag – og bør behandles som sådan – hvad handler den så om? Mange ting. Blandt andet handler den om respekt. Gensidig respekt. Læreren burde selvfølgelig vide – ikke mindst som lærer på en skole med børn med forskellig kulturel baggrund – at man ikke i arabisk kultursammenhæng hilser med håndtryk. Og den palæstinensiske fader burde vide, at håndtrykket er en ganske almindelig høflig hilsen på dansk.
Jeg kunne forestille mig at Dansk Folkepartis automatpiloter straks ville sige, at det handler om islamisk fundamentalisme og manglende vilje til integration. Og at faderen bare skal i kachotten og helst smides ud af landet efterfølgende.
Men sagen handler snarere om, hvor vanskelig et kulturelt møde er på baggrund af utilstrækkelig oplysning, ja, dannelse. Og der er såmæn ikke så langt fra denne episode til de mange andre voldsepisoder, hvor unge med indvandrerbaggrund (og utilstrækkelig skolegang) er involveret. Og så har jeg omhyggeligt undgået at tale om – integration.
@Carsten Agger: ja, det var det med at bide en bag øret…. Han virker lidt uligevægtig.
Nej, selvfølgelig er der ikke nogen undskyldning for sådan en reaktion. Bortset fra, at man kunne få den tanke, at manden måske er syg/sindsforvirret. Ellers kan jeg ikke se, hvad det skulle være.
@mb: Der er under ingen omstændigheder nogen undskyldning for at øve vold over for en høflig gestus.
Der siges høfligt goddag til familien. Der er ingen undskyldninger for hans reaktion.
Forestil dig at jeg reagerede på samme måde bare fordi en sydeuropæer ville give en kram med french kissing.
Faren ville sikkert give læreren en lektion i Islam der kunne huskes.
@AagePK: Ja. Marokkansk baggrund. Men jeg gÃ¥r ud fra, at han har “tilpasset” sig den danske kultur som folkeskolelærer. NÃ¥r jeg ikke gør den marokkanske baggrund til et emne, sÃ¥ er det, fordi læreren udøver dansk kultur. Heraf kulturmødet eller snarere -sammenstødet. Jeg har ogsÃ¥ undgÃ¥et at trække i automatikken, nÃ¥r stednavnet Vol(d)smose dukker op. Men har blot villet pege pÃ¥, at jeg har svært ved at forestille mig et fredeligt kulturelt samliv, hvis ikke fordommene masseres gennem almindelig oplysning – hvilket bl.a. folkeskolen har været garant for. Respekten for andre kulturer og hverdagens samlliv kræver et vist niveau af oplysthed. Hvordan vi opnÃ¥r den er en anden sag.
Husk lige, capac: læreren har marokkansk baggrund. Han ved alt om, hvordan man normalt mødes i muslimsk kredse. Ligesom i tusindvis af andre, jeg har set, kvinder og mænd, der giver hånd.
Vi snakker palæstinensisk, vi snakker Vollsmose, vi snakker Asmaa Hamid’s bagland: kulturen videreudvikles konstant, nye regler til at afgrænse sig fra andre grupper, man ikke er enig med, udvikles efter behov.
PÃ¥ Jesu tid fandt det jødiske præsteskab hele tiden pÃ¥ nye synder, der kun kunne afvaskes ved rituelle bade, sÃ¥ disse regler, i lighed med muslimernes hadither og sharia, efterhÃ¥nden fyldte mere end bibelen. Ved udgravninger har man fundet en uhyrlig mængde bade, omkring ypperstepræsternes huse, og de har skæppet godt i kassen. Derudover skulle der veksles til jødisk mønt til betaling, og her har du grunden til Jesu oprør mod at hans “fars hus er omgjort til big business”.
Grunden til bersærkergangen er jo nok:” Du af alle, en muslim, burde da vide bedre, nu skal du fÃ¥…”
Men du kan jo se: dettte angreb pÃ¥ tjenestemand i funktion giver højst 60 dage, derfor er manden ogsÃ¥ lukket ud igen til moralsk støtte hos Babydoll-Hamid’en og heppe-gruppen. Jeg kan med stor sandsynlighed garantere skader, hvis reparation hos læge og især psykiater ikke fÃ¥s for under en halv million. Jeg har været der, mit har kostet betydeligt mere.