Prisen på CD’er er for høj

Author:

Jeg har sagt det før. Og det bliver ikke mindre rigtigt af at gentage det: Prisen på musik-CD’er i danske butikker er alt for høj. Hvem søren vil betale næsten 150 kr. for en ny cd, som man – inkl. forsendelse og VAT – kan købe for under 100 kr. på fx Amazon.co.uk eller Play.com? Hvis man da ikke vil nøjes med at downloade albummet til et endnu mindre beløb? Faktisk kan jeg ikke selv huske, hvornår jeg sidst købte en fuldpris-cd i en dansk butik? Det er i hvert fald år tilbage.

I dagens nyheder kan man læse, at salget af CD’er fortsat er faldende. En del af skylden har nye forbrugsvaner via internettet – legale (de nye gratistjenester og digitale butikker) såvel som illegale. Men musikbranchen bærer også selv et ansvar ved konservativt at have fastholdt et urimeligt højt prisniveau i detaillledet. Og der er ikke noget nyt i det. Hvem husker ikke dengang for snart mange år siden, hvor punktafgifterne på CD’er blev fjernet – hvorefter pladeselskaberne straks indkasserede fortjenesten ved at fastholde prisniveauet? Dengang var det trick muligt, fordi konkurrencen på området var til at overse, men med det stadigt hurtigere internet går den ikke længere.

Måske er det på tide, at musikindustrien for alvor vågner op og indretter sig på de markedsvilkår, som internettet sætter for salg af musik, og sætter prisen på CD’er væsentligt ned. Så kunne det jo være, at forbrugerne villle købe andet end tilbudscd’er i butikkerne… Jeg ville i hvert fald.

6 thoughts on “Prisen på CD’er er for høj”

  1. den uendelige mængde af opsamlinger og ‘best of’-udgivelser er jo ogsÃ¥ med til at oversvømme markedet …

    og i øvrigt kan man sige stort set det samme om markedet for dvd-udgivelser og manien med at lave diverse ‘director’s cut’-udgivelser et halvt Ã¥r efter biografversionen er sendt pÃ¥ markedet …

    jeg kan slet ikke huske, hvornÃ¥r jeg sidst har købt noget til ‘fuld pris’ – mine grænser gÃ¥r ved 49,95 (hvis det er noget jeg gerne vil have) og bunketilbud (fire for en hund’) nÃ¥r nysgerrigheden overvælder mig …

    her i byen har især føtex, men ogsÃ¥ kvickly, i løbet af de sidste par Ã¥r reduceret* den plads de bruger pÃ¥ digitale medier markant – eneste undtagelse er faktisk at antallet af lydbøger er steget og tilsyneladende sælger ret godt …

    *og det har sÃ¥ resulteret i nogle særdeles attraktive ‘alt-skal-væk-udsalg’ …

  2. @Donald: Det gør jeg ogsÃ¥, Donald. Priserne falder jo ogsÃ¥ hurtigt. Jeg tror, at pladeproducenterne mÃ¥ indstille sig pÃ¥ at tjene mindre pr. enhed. Det er markedet ubønhørlige logik. Og, ja, historierne om misforholdet mellem “branchen” og kunstnerne er mange.

  3. Du mÃ¥ hellere fortsætte med at dyrke nostalgiske overskuds-CD’er pÃ¥ tilbud. Jeg tror CD-producenterne er desperate og ikke tænker klart. Det er jo trods alt familiens underhold, der er pÃ¥ spil.

    Iøvrigt har “branchen” gennem Ã¥rhundreder haft et problematisk forhold til kunstnerne.

  4. @mb: Jeg tør slet ikke tænke pÃ¥, hvad den ville koste hos Fona eller lign. steder! Og hører gerne, hvad du synes om pladerne! 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *