Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
@Torben Bille: Tusind tak for supplementet. En stor sangsnedker har forladt os. Frem med pladerne fra hylderne. Lyt til denne herlige sang fra Ronettes “I wish I never saw the Sunshine”,
Tillad mig at supplere med en nekrolog fra dagens udgave af Politiken:
Pop for Kennedy-generationen
Netop i disse dage gøres der en del ud af at minde om, at The Beatles skabte lydsporet til 60’erne. Det er kun i nogen grad rigtigt. Lennon & McCartney lænede sig nemlig respektfuldt op ad en række amerikanske sangskrivere. Ellie Greenwich, en af de vigtigste af disse, døde tirsdag, 68 Ã¥r gammel. Sammen med sin mand, Jeff Barry, skrev hun popsange, der klangligt definerede de tidlige 60’eres fascinerende blanding af utopisk hÃ¥b og insisterende uskyld, sange for Kennedy-generationen. Listen over parrets sange kan fÃ¥ enhver til at nynne med: â€Be My Babyâ€, â€Then He Kissed Meâ€, â€Da Do Ron Ronâ€, â€Chapel Of Loveâ€, â€Doo Wah Diddy Diddy†og â€River Deep Mountain High†samt deres udødelige bud pÃ¥ en rock soap â€Leader Of The Pack,†som med Shangri Las toppede de amerikanske hitlister i 1964, netop som Beatles-tsunamien ellers vendte op og ned pÃ¥ USA.
Greenwich, som selv var sanger, indspillede til en start en single under navnet Ella Gaye. Den floppede, og hun mødte sin mand. I 1962 blev parret del af popsamlebåndsfabrikken på 1619 Broadway, The Brill Building. Her konkurrerede og sparrede de i et sangskrivermiljø uden sidestykke med bl.a. Leiber & Stoller, Carole King & Barry Goffin, Burt Bacharach & Hal David samt Neil Sedaka. Den pæne high school-pige og hendes all american mand skrev for og med den allerede dengang skrupekcentriske Phil Spector, og Greenwich leverede råvarerne til den såkaldte girl group sound. Grupper som Ronettes og Crystals var forblevet juhupiger havde det ikke været for hendes sange. Senere kom Dixie Cups og Shangri Las til. Det var også Greenwich, der opdagede Neil Diamond. Hun producerede hans første hits.
Da Barry og Greenwich blev skilt, forsøgte hun sig i starten af 70’erne med en solokarriere a la Carole King. Det blev ved et par plader, og siden nøjedes hun med mellemrum med at sidde ind som korsanger for bl.a. Van Morrison og Cyndi Lauper. Tilbage bliver en favnfuld sange af den slags, der bÃ¥de byder op til dans og forførelse. â€Why Do Lovers Break Each Other’s Hearts?,†spurgte hun selv i en af sine tidligste sange. Hun fandt aldrig svaret. Heldigvis for musikken. TORBEN BILLE