“Alt hvad du kan spise” – om musikdistribution

Author:

Feargal Sharkey er ikke en hr. hvemsomhelst. Som sanger og frontfigur i The Undertones var han med til at sætte skub i nybølgemusikken. Og nu er har chef for UK Music.

Og kombinationen – musiker, sanger med erfaring fra den del af branchen og repræsentant for musikernes rettigheder – er interessant. Og det giver sig udtryk i Sharkeys forholden sig til udviklingen omkring internettet. På spørgsmålet om, hvad man skal stille om med den illegale download (anslået 61% af de 14-24 årige englændere dyrker den sport), så vælger Sharkey at fokusere på det positive.

Efter hans mening har interessen for musik aldrig været større end nu. De unge ved godt, hvad copyright går ud på, men “they just don’t care”. I stedet for at se det som et problem (udelukkende), så skal man se på det som en udfordring, siger Feargal. ‘Det de prøver at fortælle os i dette øjeblik er, at vi kan få musikken gratis og vi bliver ikke opdaget’. Feargal holder fast i to ting. De unge elsker musik. Og de vil godt betale for musikken, hvis ellers der er en sammenhæng mellem prisniveau og udbud. Hvis de unge kan downloade frit, vil de godt betale et fast beløb månedligt for eksempel.

Så hvis musikindustrien kan leverer en all-you-can-eat-service, så er de unge med. Nye tjenester peger allerede i den retning. Senest er Telia kommet på banen med en sådan tjeneste, hvor brugerne for et mindre beløb kan nedhente masser af musik. Spotify, Play, YouTube, Myspace osv. er andre eksempler. Hør Feargal fortælle om sine tanker her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *