I en tid, hvor der ikke sker så meget nyt med hensyn til krimier på tv – når man lige bortser fra den fine danske Forbrydelsen (…og ikke et ondt ord om de gamle kendinge som lune Frost, Columbo, Barnaby, stilsikre Poirot og et par stykker mere…) – så må man ty til andre programmer, hvis man absolut vil se tv. Først og fremmest er der den meget underholdende, meget velturnerede og velspillede soap-familie-serie Hvor kragerne vender (orig. Distant Shores) om en succesfuld plastikkirurg fra London, som nødtvungent må flytte med sin kærlighedshungrende kone, sin goth-punk-datter og sin lille søn til den lille ø Hildaysay for at redde, hvad reddes kan af familielivet, og hvad dertil hører. Og som i andre vellykkede engelske familieunderholdningsserier (fx The Royal, som pt. holder pause), så går det ikke, som man kunne forvente. Men underholdende, dét er det.
Et fast programpunkt her i familien er livsstilprogrammet Kender du typen?, hvor den afslappede og ganske velegnede anfører af løjerne Jens Blauenfeldt skal have de to såkaldte “livsstilseksperter” Niels Erik Folmann og Christine Feldthaus, der begge tjener til livet i reklameindustrien, til at gætte, hvem der mon bor i en eller anden bolig ud fra den måde vedkommende kendte person har indrettet sig. Og det er jo altid lidt underholdende at se, hvordan andre bor. Nysgerrigheden får sin luns, den svinehund, og man kan filosofere lidt over, hvor forskellige folk dog er osv. Programmet er et af de efterhånden mange livsstilprogrammer, der faktisk fungerer ganske godt. Sikkert, fordi det appellerer til den omtalte nysgerrighed, der jo er drivkraften bag alle ugebladene, men også fordi der ligger en underholdningsværdi i at se andre sider af de personer, man kender fra de kulørte medier, tv og aviser.
Livsstilseksperterne har hidtil professionelt hvilet trygt og godt på deres indlærte segmentanalyser, hvor stort set enhver dansker kunne placeres inden for fire hovedgrupper ud fra deres uddannelse og indkøbsvaner. Det sjove er blot, at de seneste programmer hyppigere og hyppigere har efterladt de to ferme gættere helt på Herrens mark. Og så bliver det først underholdende, fordi spændingen om, hvem typen mon er stiger! Og eksperternes manglende indsigt gør det blot lettere for seerne at være med i gætteriet.
Måske er danskerne ved at være så individualistiske, at de ikke passer ind i nogen livsstilseksperts kategorier eller reklamemands kassesystem? Det er selvfølgelig et problem for reklameindustrien, men i øvrigt ganske tilfredsstillende…