Hitlister over populær musik har længe været et omdiskuteret fænomen. Afspejler de nu også musiklytternes faktisk interesse? Fx er det kendt, at DRs Top 20 var genstand for kritik i flere ombæringer. Hvordan blev tallene opgjort? Var det kun de store pladeselskaber og -forhandlere, der var med, og hvorfor? Blev der manipuleret med tallene? Og så videre. Og i disse internet-tider er diskussionen ikke blevet mindre relevant. Ser vi bort fra spørgsmålet om illegal download, så er der spørgsmålet om al den gratis musik, der flyder på nettet. Skal den ikke også medregnes, når hitlisterne skal udarbejdes? Jovist. I flere tilfælde er der en direkte sammenhæng mellem gratis download og efterfølgende salg. Tænk blot på Radiohead og Nine Inch Nails distribution af deres sidste album. Og nye tjenester som TDCs Play og den meget omtalte Spotify gør det absurd at holde det gratis forbrug ude af regnskaberne. I følge New Musical Express er det engelske Official Charts Company, der står for de officielle lister i England, blevet opmærksom på problemet, selv om der ikke er aktuelle planer om at gøre noget ved regnskabet. Men det skal udviklingen nok gøre noget ved…