Blogbestyreren har før været inde på det spændende emne reklamefinancieret gratis downloading af musik. Sidst drejede det sig om gamle Napster, der havde fundet en model, hvor reklameindtægterne skulle dække omkostningerne ved gratis, legal downloading af musik. Nu er det det store pladekompagni Universal, der vil følge i det spor. Et nyt selvskab – Spiralfrog – skal stille hele firmaets pladekatalog til rådighed for brugerne. Også i dette tilfælde skal reklameindtægterne dække udgifterne. Men, det er ikke kun for pladekøbernes skyld, det sker. Det er et led i kampen mod I-Tunes’ nærmest monopollignende stilling på området – de sælger otte ud af ti solgte mp3-filer. Det interessant ved Universals nye strategi, som firmaet i øvrigt opfordrer de andre store pladekompagnier, BMG, WB og EMI til at følge, er, at det er udtryk for en erkendelse af, at man har tabt slaget om piratkopieringen. Man regner med, at for hver legal downloaded musikfil er de fyrre ulovlige. Internettet har endnu engang vist sin anarkistiske urkraft, der ikke lader sig styre af hverken politiske ensrettere eller snævre økonomiske interesser.
(Kilder: Gaffa, Børsen og Universal)Â
“jeg ser nu ikke sÃ¥ sort pÃ¥ det… meget tyder pÃ¥, at specielt de mere snævre og skæve kulturprodukter klarer sig fint med bÃ¥de at tillade gratis mp3-versioner og give mulighed for køb af traditionelle cd-udgaver”
Helt rigtigt og det ser jeg også meget positivt på. Det er brugen af reklamer som finansiering jeg er betænkelig ved.
“at den populære underholdning ender med at blive financieret med reklamer, rager mig en høstblomst… har den ikke hele tiden været det..?”
I noget omfang har noget vel, men jeg ser et problem hvis det bliver den eneste indtægtskilde.
jeg ser nu ikke sÃ¥ sort pÃ¥ det… meget tyder pÃ¥, at specielt de mere snævre og skæve kulturprodukter klarer sig fint med bÃ¥de at tillade gratis mp3-versioner og give mulighed for køb af traditionelle cd-udgaver… og det skyldes selvfølgelig den massive eksponering via nettet (jeg kendte et obskurt rockband i odense der fik fremragende anmeldelser af deres første plade, men som efter tre Ã¥r stadig ikke havde rundet 300 solgte eksemplarer – de fleste solgte de selv, nÃ¥r de var ude… da de sÃ¥ lagde mp3’er ud tog det mindre end et Ã¥r at fÃ¥ solgt restoplaget… bingo!)
at den populære underholdning ender med at blive financieret med reklamer, rager mig en høstblomst… har den ikke hele tiden været det..?
Jeg kan lidt frygte den udvikling med at kulturprodukter (film, musik, litteratur) ikke længere kan finansieres fra salg af selve produktet, men skal gå via reklamer. Det vil da kun give mere skjult reklame direkte i musikken eller filmene eller romaner, hvilket jeg ikke just kan forestille mig skulle give bedre kvalitet.
Og det er jo desværre noget i den retning der vil ske, hvis man taber til piratkopiering og man ikke længere kan sælge kulturprodukterne direkte, men mÃ¥ tjene penge andetsteds – hvilket sÃ¥ bliver reklamer.
Fast arbejde, ellers kommer man til at faste… 😀
Det er pussigt sÃ¥ lidt der skal til for at lukke en kantine, jeg troede du mente faste arbejde 😉