Kommerciel radio – en død sild?

Author:

Da TV2 kastede sig ud i æteren med TV2 Radio, der havde et koncept, som på de fleste ledder lignende de eksisterende private kommercielle, radiostationer (reklamer, snik-snak, mainstreampop og kændisser), gav vi den ikke mange chancer. Og det viste sig at holde stik. Selv ikke med Missil-Jens Rohde i spidsen kunne konceptet sælges. Alligevel er der stadigvæk mange borgerlige i det politiske establishment (tænk bare på P2-sagen), der tror på idéen.
I dag kan man så læse, at flere af de kommercielle radiostationer vitterligt er på røven. Radio Nova (der afløste TV2 Radio), The Voice og Radio City skranker så alvorligt, at halvdelen af medarbejderne nu står til en fyring. SBS, der står bag de tre stationer, har kun fat i 7.3 % af lytterne og reklameindtægterne svigter.
Spørgsmålet er vel, om Danmark ikke er for lille til sådan et éndimensionelt koncept. Måske er der kun plads til en kanal med den model? Noget andet er, om lytterne gider høre kændisser snakke i tomgang, når de alligevel kan se de fleste af dem på tv og i de kulørte blade? Og måske er den danske lytter alligevel bedre end sit rygte? Måske han/hun hellere vil lægge øre til noget uforudsigeligt og varieret? De sorte spejdere gav vist et finderpeg i den retning… Bevar P2!

8 thoughts on “Kommerciel radio – en død sild?”

  1. @Dennis: Ok, sÃ¥ siger vi “lytningen”. Det ændrer imidlertid ikke noget ved kanalernes overlevelsesproblemer…

  2. Jeg vil lige korrigere. Der er ikke tale om 7,3% af lytterne, men af _lytningen_.

    NOVA fm har omkring 1,2 mio. ugentlige lyttere og The Voice har omkring 700.000 ugentlige lyttere. Du kan ugentligt se lyttertal og share (markedsandel) på http://www.radionyt.com.

  3. Speedsnakkerne til popmusikkanalerne har heller ikke meget at sige om selve musikken, mest ‘fakta’ om kunstnerens tøjvalg, hÃ¥rfarve, slankekur og skandaler. Jeg tror heller ikke at de ved noget om musikfrembringelse, komposition, teori, historie eller det der ligner.
    Eller ogsÃ¥ er det forbudt at snakke om det…

    Men er der ikke også en tendens til at musik ikke længere kan stå alene, der skal være en billedside?

  4. @WilliamJansen: Ja, engang havde DR nogle programmer, der hed sÃ¥dan noget som “Pop-Non-Stop” og lignende. Siden har vi fÃ¥et DAB, hvor der heller ikke er værter pÃ¥. Jeg vil da gerne have radioværter – hvis de ellers har noget begavet at lukke ud i æteren om musikken… Ellers er de overflødige.

  5. Jeg bemærker at fyringerne bl.a. er gået ud over værterne, som er noget af det mest ubugelige. Hvilken rolle har værten i et musik-program? En tekniker kan smide pladen på, og lytterne er der vel for musikken.

    TV2 Radio’s lyttertal steg efter de fyrede alle værterne, og bare spillede musik i døgndrift.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *