Som nævnt forsøger blog-capac at følge med i udviklingen på det famøse fildelingsområde. Og i morgen starter en stor retssag i Sverige om fildeling. Den berømte-berygtede Pirate Bay-fildelingstjeneste står på anklagebænken. Og anklagerne kommer fra musikbranchens interesseorganisation IFPI, der kræver en kæmpestor erstatning af fire af Pirat Bays grundlæggere, fordi de mener, at der har været tale om tyveri af copyright-beskyttede filer. Musik, film, computer-programmer etc. Retsagen handler ikke kun om penge, men også om teknologi og internettets udvikling. For de anklagede henviser blandt andet til, at de ikke har ulovlige filer liggende på deres servere, men alene sørger for at viderebefordre filer stumpvis (læs om den snilde teknologi her). Teknologien hedder bittorrent. Vil retsagen betyde en begrænsning af denne teknologi, vil det kunne få konsekvenser for store sites som fx Google og Yahoo, der anvender tilsvarende teknologier…
Retsagen følges med interesse verden over, fordi der dels er store pengeinteresser involveret, men i lige så høj grad, fordi copyright-ideen er under angreb – om man vil det eller ej.
Om anklagerne vil vinde sagen er et åbent spørgsmål. Pirate Bay-folkene har allerede erklæret, at deres servere ligger uden for den svenske stats juridiktion; at der er andre sites, der gør det samme; at Pirate Bay fortsætter desuagtet, og at en kæmpebøde ikke vil ændre noget på disse forhold…
Den svenske avis Dagens Nyheter har i anledning af retsagen besøgt tre musikstuderende gymnasieelever, der både downloader illegal musik – og har planer om at leve af at lave musik – for at se på, hvordan unge internetbrugende musikere tænker. Og det problem de unge peger på som et stort problem er misforholdet mellem tilgængeligheden af musik på nettet og priserne. Unge musikere vil lytte meget til alskens musik og lade sig inspirere, men har ikke råd til at købe al den tilgængelige musik til cd-normalpriser. Som fremskridt nævner de tjenester som ITunes, der gør det nemmere at være legal.
Et andet synspunkt gør sig også gældende. De unge vil ikke betale for musikbranchens markedføring, men kun for musikernes præstation. De unge musikstuderende er slet ikke i tvivl om, at det på lidt længere sigt bliver forbrugernes holdning og ønsker, der bliver afgørende for, hvordan virkeligheden på nettet bliver. Større og lette tilgængelighed, lavere priser. Som eksempel på udviklingsretningen nævnes tjenesten Spotify, hvor man kan lytte gratis til musik til gengæld for, at man skal lytte til reklamespots – eller mod månedlig betaling lytte reklamefrit. Men også denne tjeneste har en generende begrænsning. Man kan nemlig ikke tage musik med på sin Ipod eller mp3-afspiller.
De unge studerende mener at de traditionelle pladeselskaber vil forsvinde i en nær fremtid,og at copyright ikke kun handler om penge, men også om retten til at bestemme, hvordan ens musikstykke skal bruges.
Udviklingen fortsætter…
@Kenni: Jeg har godt læst det. Med hensyn til internettet ændrer det dog ikke ret meget. Her har copyrighten ændret sig, hvad enten kunstneren eller pladeselskaberne vil det. Men mÃ¥ske – mÃ¥ske – vil de 95 Ã¥r kompensere lidt for det tab, fildelingen har medført!?
Så er det i et sådan et indlæg, at en kommentar om, at EU lige har forlænget musikernes copyright fra de nuværende 50 år til 95 år, er et ganske passende sted, at informere andre om denne nyhed. Forlængelsen af en copyright på et stykke musik, er modtaget med stor glæde hos musikerne selv, men de store pladeselskaber klapper vel også i deres små hænder, da de så kan komme til, at tjene endnu flere penge på musikernes arbejde og værker.