Verdens bedste uddannelsessystem?! – igen

Author:

Vi forsøger løbende at følge op på statsministerens løfte om at skabe “verdens bedste uddannelsessystem”. I dag kan man i Jyllands Posten læse, at Peter Sabroe-seminariet i århus skal spare 1.750.000 kr. og derfor reducerer undervisningstimerne med ca. 20% (ialt 5.500 timer ud af 31.500). Gert fra de Studerendes Råd siger: »Når der bliver skåret ca. 20 pct. af alle undervisningsforløb, kan vi
vente forringelser over alt. Det rammer bl.a. vejledningen, som vi er
meget afhængige af. I sidste ende betyder det, at kvaliteten af
pædagoger ikke bliver høj nok. Det er vigtigt, at der er en
sammensmeltning mellem vores teori- og aktivitetsfag, og det kræver
mange timer. Men det bliver ringere nu, og i sidste ende bliver vi
dårligere til at handle ude i vores praksis«. Hvad blev der så lige af “Verdens bedste uddannelsessystem”? Og hvordan var det nu med respekten for de offentligt ansatte – fx pædagogerne – fik den et løft op her?

6 thoughts on “Verdens bedste uddannelsessystem?! – igen”

  1. Min datters erfaring med “Verdens bedste Uddannelsessystem”: En International Baccalaureate, IB, var ikke god nok herhjemme til stud.med (man mÃ¥ ikke gange med faktor, fordi ekstra højniveau er obligatorisk). Tog med MS til Guatemala, lærte spansk nok til at bestÃ¥ adgangseks. ved Uni i Sucre, Bolivia (som en af 200 udaf 3000 kandidater)
    Efter 1 år point nok til Køb.Uni. Til den første eksamen her blev holdet delt i 2: gruppe A går til eks.lokale, resten køres rundt i byens sommervarme, til A er færdige, og så byttes der. Man har ikke lokaler og computere nok til alle, og man skal jo passe på, at de ikke kan kommunikere med hinanden. 3 timer i bus, med medbragt toilet.

  2. Ordet sammenhængskraft er jo dukket op under den nuværende borgerlige regerings regime. Jeg tror, det er dukket op som et symptom. Man begynder at tale om sammenhængskraft, fordi tingene i samfundet begynder at falde fra hinanden pÃ¥ grund af den første politik…

  3. Og Victor Klemperer har beskrevet samme sproglige fænomen i Det tredje Rige (uden sammenligning iøvrigt) i sin “Lingua tertiæ Imperii”
    Hvem indførte hvornÃ¥r og hvorfor begrebet “sammenhængskraft”. Jeg har ledt i Dansk Sprognævn uden resultat.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *