Rosinen i pølseenden, den tosidede Børge-flexidisk nr. DGR 130, dokumenterer, hvad der sker i “efterårsferiens top-pop-show-turne med ‘Børge-bussen'”. Konferencier er en tydeligt ung Poul Dissing, der viker lidt forlegen. Ja, goddag og velkommen til… Vi lægger ud med og præsenterer The Ebonies fra Jamaica. Jeg husker svagt Ebonies. Ikke nogen imponerende act. Og deres ‘Little Bitty Pretty One’ ændrer ikke ved det billede. Efter en dåseklapbølge præsenteres den “nye gruppe” The Clan med L-O-V-E. De lyder meget unge og var det sikkert også. Spiller pænt. The Clan blev dannet i 1967 (og Børgeoptagelsen er fra samme år) af pladeproduceren Jimmy Campbell. Samme Campbell tog sig af trommerne, medens Per Mollerup håndterede el-bassen, Ole Poulsen el-guitaren, Jens Bjørner orgelet og Vita Jensen sang. Senere fik gruppen en anden og nok mere kendt guitarist med, nemlig Niels Tuxen, der senere brillerede i blandt andet Savage Rose. En dansk side om pigtråd fortæller også, at gruppens live-optrædener var præget af amerikansk soul og r&b, hvorimod deres få pladeoptagelser var pæn pop.
På Børge-pladens anden side giver Wishful Thinking en meget Beach-Boysk “Hang Around Girl”, og det er nemt at forstå, hvorfor de var så populære dengang. De efterfølges af Danmarks bedste psychedelic-gruppe, The Beateaters med en saftig “Down in the Valley”, der er hele pladen værd.
Skulle man have fået lyst til at høre Børge-flexidisc-sangene, så er det faktisk muligt. Det lille nostalgiske pladeforlag Frost Records har udgivet cd’en “En rigtig reklame-Børge“, hvor alle de omtalte numre er med plus introduktionerne – plus meget mere..
Af ovenstående tur-plan kan man fx se, at Børge-Bussen ramte Esbjergs beat-musik-scene “Africano” torsdag den 19. oktober 1967, hvor man underholdt fra kl. 20 til 1. Måske var det den aften, der blev transmitteret noget fra i tv med Palle Holgersen som konferencier? Man kan også se, at bussen besøgte en Karoline Mælkepop og i øvrigt startede turneen på “Teen 67” i Forum i København. Jo, teenagerne var sandelig ved at blive et attraktivt segment…