BSA – eller måske en DKW?

Author:

Blogbestyreren på onkels kværn

Er det mon en model M21 fra 1953? Ligner lidt, og så alligevel ikke…. Men det kunne også være en DKW 125 RT (1952). Sandelig, så tror jeg, det var en DKW! Så passer det ikke, hvad min far prøvede at bilde mig ind. Det var i øvrigt min onkel Svends maskine…

DKW 125 RT anno 1952

12 thoughts on “BSA – eller måske en DKW?”

  1. Hejsa.
    Dén cykel, som man ser pÃ¥ billedet kan enten være en RT 125’er eller en RT 3PS’er. En DKW’er ER det ihvertfald.:-)

    mvh scooter

  2. Lidt historie: sÃ¥ vidt jeg husker, havde min onkel ogsÃ¥ en BSA, om det var før eller efter DKW’en kan jeg ikke huske, men jeg var jo heller ikke sÃ¥ gammel! 😉

  3. SÃ¥ vidt jeg ved var motorene i starten dog kun pÃ¥ 125 cc, og blev sÃ¥ senere forøget til 175 cc. Motorene kom til England fra Tyskland som krigsskade-erstatning. Det var ikke bare motoren der kom fra Tyskland det var ogsÃ¥ designet. Bantam’en adskilte sig fra de øvrige samtidige engelske motorcykler ved at gearkasse og motor var samlet til en enhed. De sidste Bantam’er blev produceret sÃ¥ sent som 1971.

  4. DKW. leverede 30000 motore til BSA. i 50erne.
    De var på 250cc. og blev solgt under navnet
    BSA Bantam.

  5. C Bagger har fuldstændigt ret – det er en DKW 125. Det var da vist i øvrigt en dansk ingeniør ( Skafte Rasmussen) der udviklede de første DKW motorer, sÃ¥ den er jo “lidt dansk”. Efter anden verdenskrig blev virksomheden delt i to – i DDR kom motorcyklerne til at hedde MZ. En sÃ¥dan MZ var jeg i øvrigt, ind til for fÃ¥ Ã¥r siden, den lykkelige ejer af. En prægtig MZ ES 250 fra 1972 med sidevogn. Den kører og fungerer vist stadigt for den nye ejer. SÃ¥ pÃ¥ trods af forældet teknologi – er det altsÃ¥ velfungerende kram.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *