Capac anbefaler: Kristin Korb – Sweet Dreams

Author:

Cover-musik, -sange, -albums, er ikke et noget nyt fænomen, men noget der har været der lige så længe populærmusikken i dens fulde bredde har eksisteret. Og med gode grund. Cover-musik er traditonsbevarelse; det er via cover-numrene, at musikken for tilforn overføres til nye lyttere. Og cover-musik er kærlighedserklæringer; musikerne vender tilbage til den musik, der engang formede deres egen musikglæde og måske inspirerede dem til at kaste sig ud i et liv som musiker. Jeg kender vist ikke en eneste artist, der ikke på den ene eller anden måde har stået på ryggen af forgængerne; akkurat lige som digterne har gjort det – for at blive gode digtere.

Og for at covers skal give god mening, så skal de dels rumme en stor loyalitet over for forlægget; man skal kunne høre, at det er genbrug. Og så skal de helst lægge nogle alen til. Kunstneres egen versionering skal afsløre dennes holdning til oplægget, herunder det særlige præg den enkelte kan give i kraft af sin udførelse, arrangement, produktionen og mere til. For at et cover kan være vellykket skal den helst rumme begge disse dimensioner.

Og det er i allerhøjeste grad tilfældet for musikeren – bassisten, sangerinden og meget mere – Kristin Korb og hendes nye album Sweet Dreams, hvor Korb kaster sig over Eurhytmics repertoire. Annie Lennox’ og Dave Stewarts opfindsomme synt-pop fra 1980’erne var og er stilskabende og banebrydende i årene efter halvfjerdserne, punken, post-punken. Og så var der tale om moderne, sofistikeret  pop af stor slidbarhed. Moderne pop-standards.

Og Kristin Korb tager på sin plade tolv af duoens bedste, mest elskede og mest iørefaldende sange og hylder Eurythmics ved at forvandle dem sine egne. Og forvandlingsmediet er jazzen. Med hjælp fra nogle af vores allerbedste nyere jazz-musikere – Snorr Kirk (trommer), Magnus Hjorth (klaver), Mathias Heise (mundharmonika), Steen Nikolaj Hansen (trombone), cubanske Yohan Ramon (slagtøj) og svenske Karl-Martin Almkvist (saxofon) – og nogle arrangementer, der både accentuerer oplægget særegenhed og lægger en tyk, omfavnende jazz-følelse hen over det hele, lykkes det på fineste vis for Korb at indfri forventninger om, at hendes kærlige versioneringer både holder traditionsforlægget i live og giver den en ordentlig, livgivende opdatering. Og så synger Kristin Korb bare dejligt – feminint, sanseligt og med stor fortolkende indfølelse – hvilket fuldt ud kompenserer for fraværet af Annie Lennox’  suveræne stemme.

Samlet set indfrier Kristin Korbs plade de forventninger, man (jeg!) kan have til et cover-album. Sammen med sine musikalske legekammerater er det lykkedes helt og aldeles at opdatere Eurythmics til vores tid, så arven er bevaret og givet videre til alle, der elsker forlægget, jazz og pop. Jeg kan kun give albummet mine varmeste anbefalinger – en oplagt gaveidé til den forestående højtid i december!

Kristin Korb. Sweet Dreams.  Produktion: Morten Støve. Giant Sheep Music. Er udkommet.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *