– Keld Heick har været med til at definere dansktop-genren og er med over 1.000 KODA-registrerede værker, som både komponist, tekstforfatter og oversætter, en af de mest produktive og arbejdsomme kunstnere i Danmark, lyder begrundelsen i en pressemeddelelse fra fonden. [Cit. fra DR Nyheder]
En lille interessant nyhed har knebet sig ind i al hurlumhejen om en vis orangefarvet politiker, nemlig at Keld Heick er blevet hædret med en offentlig ydelse. Jeg har tidligere fortalt, hvordan Keld Heick som pigtrådsmusiker satte gang i dansktopmusikken med “Ved landsbyens gadekær” i 1966. Og dette skift sikrede Heick en varig karriere som musiker. Han blev Hr. Dansktop og sørgede som komponist, tekstforfatter og udøvende kunstner for at holde gang i og stimulere den særlige folkelige genre, der i lange perioder var ugleset blandt kulturelitens repræsentanter og Danmarks Radio, men aldrig mistede grebet om et bestemt segment i befolkningen. Det kan man forvisse sig selv om ved at stille ind på tv-kanalen DK4, der kører sit faste dansktopprogram.
Når Heick nu modtager denne hædersydelse, så er der ikke kun en hæder til ham men til en folkelig sub-genre, der blev udskældt af kultur-radikalisterne, af ungdomsoprørerne og siden hen af mange æggehoveder i pressen, men som allerede i begyndelsen havde et solidt tag også i det publikum, der var til pigtråd og udenlands pop. Historien om “Ved landbyens gadekær” viste det med al ønskelig tydelighed. Keld og hans æsler måtte spille den igen og igen ved deres ugelange engagement på Esbjergs pigtrådstempel Africano, sangen blev nr. 1 på hitlisten og solgte tonsvis af singleplader og banede vejen for mange andre (u)forglemmelige dansktophits. Så anerkendelsen af Heick er – bedre sent end aldrig – en lille, klar genoprejsning af dansktopmusikken.