Det er udledningen af CO2 (og andre drivhusgasser), der genererer klimaforandringerne. Det ved enhver. Og derfor er det også politikken på det område, der fortæller noget om et partis reelle holdning til klimakrisen. For eksempel Socialdemokratiet. Hvis man kan huske lidt tilbage i tiden, dengang Socialdemokratiet var regeringsparti, så vil man for eksempel huske, at det var det parti, der skånsomt holdt hånden over landets største CO2-producent, Aalborg Portland, da spørgsmålet om afgift på udledningen kom på tale.
Og i dag kan vi så læse, at det er kommet frem, at samme Socialdemokrati under forhandlinger i EU om en såkaldt ‘stor, grøn reform’ aktivt har arbejdet for at begrænse klimabeskatningen på shipping, noget det store firma Mærsk har været fortaler for. Lige nu er shippingbranchen den eneste branche, der er fritaget for klimaskat, selv om branchen er en stor synder på det område.
Inden længe skal den nuværende SVM-regering forhandle om landbrugets CO2-udlednings-beskatning, og meget tyder på, at landbrugets venner i Venstre vil spænde ben for en sådan skat – og at Socialdemokratiet vil rette ind i forhold til det.
Kritikere har allerede påpeget, at Socialdemokratiet i denne sag siger et og gør noget helt andet. Lakmuspapiret er helt sort.