Titlen på Visitor Kanes tredje album At issue kan tilnærmelsesvis oversættes som “til debat/diskussion” eller “stridspunkt/kontrovers”. Og det er netop det bandets sangskriver Patrick Kociszewski forsøger med teksterne i sine ni sange på albummet. Sætte ord på en verden, der fremstår som i splid med sig selv og svær at begribe i enkle begreber og modstillinger. En verden, der i sin modsætninger og splittethed kalder på melankoliens dobbelthundethed, både dens misstemning og dens latente (i det mindste) forhåbningsfuldhed.
Og måske er det et eller andet sted denne orientering mod verdens splittethed og uensartethed, der er medbestemmende for gruppens musikalske nyorientering. For Visitor Kane har bevæget sig fra en musik, der var determineret af synthesizers og digitale trommemaskiner (på gruppens debutalbum Easy Concern) over en mere enkel og ligetil rockskabelon på toeren (Change of Heart) til nu, hvor bandet udfolder en moderne rock, der er baseret på meget melodiøse sange med flot vokalarbejde og markante guitarer. Musik, der trækker store veksler på årtiers amerikansk rockmusik – fra tressernes og halvfjerdsernes store guitarbårne, singer-songwriter-grupper (ingen nævnt, ingen glemt, som man siger) og langt ind i de efterfølgende årtiers kæde af arvtagere.
Sagt på en anden måde, så giver Visitor Kane endnu et bidrag – og et velkomment sådant – til rækken af ferme danske bands, der med personligt udtryk og smag løfter den amerikanske rocks arv med elementer af singer-songwriter-kunst, country og, ja, americana. Det er en helt igennem musikalsk konsistent plade, Visitor Kane har skabt. Et album, hvis sange har et højt niveau og som hænger smukt sammen som perler på en musikalsk snor. Et album, der fortjener en plads hos enhver moderne rock-elsker og som derfor finder sin rette plads i pladereolen og på julegaveønskelisten… Hermed anbefalet.
Visitor Kane. At issue. Part Time Records. Udkom den 11. november