Barry Miles gør meget ud af at fortælle om Paul McCartneys interesse for den avantgardistiske kunst – musik, maleri, film, teater osv. – i årene efter, at Beatles er flyttet til London. McCartney suger til sig som en tør svamp. Han kan ikke få nok af alle de indtryk storbyen byder på, selv om indtrykkene ikke nødvendigvis bliver omsat til inspiration for Beatles. Han syntes, det var interessant, men ikke alt nødvendigvis godt.
Og i sidste uge fandt jeg på biblioteket en lille cd-boks, der netop giver indtryk af, hvilken musik og tale, McCartney og andre kunstinteresserede unge kunne være heldige at opleve i den engelske hovedstad. Underground London. The Art Music and free jazz that inspired a cultural revolution hedder bokssættet, der består af tre cd’er med musik og tale (Cherry Red 2020). Blandt dem man møder på pladerne er Ornette Coleman, beat-digteren Lawrence Feringhetti, John Coltrane, Miles Davis, Sun Ra, Ravi Shankar, beat-forfatteren Jack Kerouac, Albert Ayler, Alexis Korner, John Cage, Karlheinz Stockhausen og Thelonius Monk. Absolut anbefalelsesværdig opsamling, hvis man interesserer sig for forudsætningerne for det, der sket i beat-musikken i tresserne.