Halvfjerdserne var et årti, hvor tv-mediet spillede en voksende rolle i musikformidlingen. Grunden var lagt i tresserne med alskens musikprogrammer, men med halvfjerdserne kom også den kommercielle del – den såkaldte telemarketing – for alvor med. Og vi var på vej mod MTV-årtiet firserne.
At telemarketing var stort i halvfjerdserne blev understreget i Storbritannien, da det viste sig, at det mest sælgende album derovre i 1972 var en opsamling fra det canadiske marketingsfirmat K-Tel med titlen 20 Dynamic Hits. Pladen indeholdt følgende “hits”:
Argent – Hold Your Head Up
The Fortunes – Storm in a Teacup
Deep Purple – Fireball
Danyel Gérard – Butterfly
Ronnie Dyson – When You Get Right Down To It
Cilla Black – Something Tells Me (Something’s Gonna Happen Tonight)
Redbone – The Witch Queen of New Orleans
The Move – Tonight
Colin Blunstone – Say You Don’t Mind
The Congregation – Softly Whispering I Love You
Hurricane Smith – Oh, Babe, What Would You Say?
Deep Purple – Black Night
Christie – Iron Horse
Sly and The Family Stone – Family Affair
Santana – Everybody’s Everything
New World – Tom-Tom Turnaround
Fame & Price – Rosetta
Blue Mink – Banner Man
Hurricane Smith – Don’t Let It Die
Blood, Sweat & Tears – Go Down Gamblin’
En god blanding af letbenet hitlistepop (som for eksempel Danyel Gérard og hans “Butterfly”) til mere potent rock (fx med Deep Purple og Santana) og lidt mere avanceret pop og rock (Colin Blunstone og Blood, Sweat & Tears som eksempler). Så forbrugerne fik da noget for de penge, tv-reklamerne høstede.