I min bestræbelse på at nedbringe tv-forbruget endte jeg forleden – da abstinenserne tog lidt til – på svensk tv, hvor de viste Lisa Rovners nye dokumentar Sisters with transistors. En film om kvindelige pionerer inden for den elektroniske musik.
Med fortællerstemme af selveste Laurie Andersson følger man en række kvindelige skikkelser, der hver for sig har banet vejen for den elektroniske musik, vi i dag tager for givet, og som spiller en stor rolle inden for populærmusikken. Kvinder, der med historiens tvang kom til at stå i skyggen af deres mandlige modstykker. Kvinder, der var drevet af oprigtig interesse for den teknologiske udviklings muligheder for at frembringe lyd og musik, og som også var meget forskellige i deres udgangspunkt og tilgangsvinkel til den opgave, det var at skabe nye lyde.
Vores egen Else Marie Pade bliver (desværre) ikke nævnt, men ellers dukker en række markante navne op. Fx Delia Derbyshire, der blev kendt for at skabe temaet til kulttv-serien om Dr Who, og som bl.a. arbejde med at lave såkaldte loops (båndsløjfer) på båndoptagere. Eller Daphne Oram, der bl.a. arbejdede med at lave en pendant til nodesystemet inden for den støjende, elektronisk musik. Vi møder også den langt fra glemte Wendy Carlos, der for alvor skabte interesse for elektronisk musik med sine fortolkninger af klassisk musik (ex Switched on Bach) og som skabte lydsporet til filmen A clockwork orange.
Filmens styrke er, at den viser, hvordan disse kvinder i en mandsdomineret verden forfølger deres vidt forskellige interesse og med lige dele held og viljestyrke formår at skabe vigtige og vitale bidrag til en lydverden, vi i dag tager som en selvfølge, fordi den er en integral del af vor tids populærmusik og af vores digitale virkelighed.
Og filmen er absolut anbefalelsesværdig for enhver med interesse for musik. (Jeg ved ikke om SVT genudsender den, men ellers kan den ses på Vimeo for et mindre beløb – her. Den er også blevet vist på CHP-Dox).