Lige som vinylpladen har også kassettebåndet fået en renæsssance. Og måske – vi får se – bliver det lille bånd genstand for samme dyrkelse som de nye vinyler.
I går aftes genså jeg den anbefalelsesværdige dokumentarserie om Dansktoppen – Dansktoppen: Hadet og elsket. Og den fortæller bl.a. historien om kassettebåndets betydning for den genre.
Danmarks Radio var i mange år ikke meget for danskpop i det hele taget, og på et tidspunkt udkom en række dansktopkunstnere kun på discountkassettebånd, der typisk blev solgt for 50 kr. stykket på tankstationer rundt om i landet, og især i Jylland. Det var kunstnere som Jodle Birge, Kandis, Per & Lis m. fl., der kom ud til publikum på den måde.
Dansktoppoppens anden bølge kunne man kalde det, for den første bølge, der startede med “Ved landbyens gadekær” med Keld Heick og the Donkeys havde nydt godt af Jørgen Hjortings dansktophitliste.
Siden hen var det en anden teknologi, der gjorde det svært for dansktoppoppen, nemlig da DR valgte at lægge genren over på DAB-båndet, hvor et stort flertal af dansktoplytter endnu ikke var flyttet over.
Kassettebåndet blev introduceret i 1963, men først i løbet af de tidlige halvfjerdsere fik det en stor udbredelse. Således er det i år halvtredsåret for kassettebåndets indtog i bilen, som ovenstående reklamer vidner om. Og det satte ekstra skub i det lille bånd.
Hvis man kunne højne kvaliteten af kassettebåndet, så det ikke var så sårbart, kunne det måske få en rigtig renæssance – også uden for bilen!?