Youtube (Google) versus KODA

Author:

Hvis man skulle være i tvivl om, hvad sagen drejer sig om, så finder man snart ud af det, når man kigger lidt rundt på platformen Youtube. Den seneste tid er der – når man forsøger at aktivere en video – dukket en lille bjælke op med budskabet “spring annoncer over”. Og i forlængelse af konflikten mellem Google-ejede Youtube og KODA er, som nævnt, alle danske videoer blevet spærret for danske brugere. Først med en besked om, at videoen indeholder KODA-materiale, men det er nu ændret til noget i stil med denne:

We’re only in it for the Money, som Mothers of Invention sang på pladen af samme titel. Google/youtube bruger deres globale dominans til at forsøge at knægte brugerne. Indtil videre har Youtube været et “gratis”, reklamefinansieret alternativ til de mange andre musikstreamingtjenester, men nu tyder alt på, at det skal være slut. Så KODA og danske musikere (og ikke at forglemme: danske lyttere og videoseere), skal være en slags prøveklud på en ny tid, hvor det vil koste kassen at se musikvideoer på Youtube.

Ingen tvivl om, at danske musikere og KODA står i en vanskelig situation, hvor kravet om en reduktion på den i forvejen latterligt lave indtjening med 70% er svært at imødegå på anden måde end at sige: Farvel og tak. Vi finder en anden holdbar løsning for vores musikere. Det kan godt være, at det vil tage tid og koste en del penge, at opbygge en dansk platform for dansk musik, men det vil være en farbar vej, der vil kunne styrke dansk musik og formidlingen af den. Og indtil den kommer op at stå, må vi musikelskere støtte musikerne ved at købe deres musik på faste medier eller download og gå til de musikbegivenheder, der trods alt er. Og vi må håbe, at KODA ikke ryster i bukserne og bøjer sig for mastodonten Google/Youtube.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *