Eskimo

Author:

 

En Eskimois er ikke Eskimois længere…

I følge mediernes omtale kan jeg forstå, at Eskimo isen stammer fra 1920’erne. Den var også en af den slags ispinde, man kunne købe, da jeg var dreng i halvtredserne. Det var dog sjældent jeg fik den, for den var relativt dyr. Og såvidt jeg husker var min barndoms Eskimo is uden syltetøj i midten. Det kom først til i tresserne. Oprindeligt var det kun vaniljeis med chokolade udenom. Og leverandøren var det lokale Premiere. At Eskimo i den forbindelse skulle have nogen som helst nedsættende betydning, er skudt helt ved siden af. Navnet handlede mest om, at det associerede til det kolde nord med is, sne og kulde. At det i nogle sammenhænge kan have været og er diskriminerende, vil jeg ikke udelukke. Men det er netop sammenhængen, der er afgørende. Ikke ordet i sig selv. Men i dagens politiske korrekthedsstrømning og krænkelseskultur mener man åbenbart, at man kan udrydde diskrimination og racisme ved at fjerne ord og omdøbe navne. Hellig enfold siger jeg bare. Og tænker på dengang bøsserne tog ordet bøsse på sig med Bent Jacobsens bøsseplade. Man vendte ordet 180 grader og gjorde det til noget, man skulle være glad for og stolt over. Jeg er bøsse, lesbisk osv. Jeg tror mere på den strategi. Og hvem er så Quinn Eskimoen? Godt spørgsmål.

3 thoughts on “Eskimo”

  1. Der er tilsyneladende gået sport i at finde på noget at blive krænket over. Hvad angår ‘eskimo’ kan man forstå, at det kan betyde flere ting, men at det er betydningen ‘person, der spiser råt kød’, der er anstødsstenen, selv om en snæver fortolkning vel må omfatte alle, der sætter pris på et stykke med tatar.

    Men bare vent, i morgen er der nok nogen, der finder Friskos Københavnerstang stærkt krænkende …

    1. @Uffe: Frisko har vist stadigvæk deres Kæmpeeskimo… Men ellers har du ret i, at vi lever i en tid, hvor man åbenbart kan blive krænket over, hvad som helst. Det kræver selvfølgelig et modspil fra alle, der stadigvæk mener, at historien har noget at fortælle og lære os, og ikke accepterer, at vi retoucherer den efter behag og krænkethed. Jeg vil fortsætte med at kalde eskimois og negerboller sådan, læse de originale udgaver af Pippi Langstrømpe (med negerfar og det hele), Lille Sorte Sambo, Mark Twains bøger osv. Det er en ren kulturkamp, vi er ude i.

  2. Jeg er helt enig med dig – det er helt hen i vejret, hvis man tror, at diskrimination og racisme kan udryddes ved at fjerne ord og omdøbe navne.
    En Eskimois var også en del af min barndom.
    Skøn musik fra min teenagetid!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *