Da jeg gik i folkeskolen fik jeg to “svedere”. Den første på Vestre Skole i Esbjerg, fordi vi unger havde forlystet os med at smide nogle metalkamme fra øverste etage og ned på gulvet i stuen. Det larmede. Og det måtte vi ikke. Vi blev idømt en kollektiv eftersidning.
Næste gang var det på Sædding Skole, hvor vi af kedsomhed i en formningstime forlystede os med at smide små kugler af ler op på en betonbjælke i loftet på lokalet. Kollektiv eftersidning var resultatet.
Og hvad lærte jeg så af det? Ingenting. Eller måske: At skolen har svært ved at gøre noget ved kedsomheden.
Siden er der sket meget med folkeskolen. De antiautoritære strømninger i efterkrigstiden har udviklet folkeskolen i en mere demokratisk og human retning. På godt og ondt. Børn er ikke længere at betragte som undersåtter, der kan tugtes efter behag, men som ligemænd og -kvinder. Den autoritære skoles bortgang har også resulteret i, hvad man kalder “en disciplinkrise”. Ungerne hører ikke bare efter. Og ofte bakkes de op af deres ligeledes antiautoritært opdragede forældre.
Nu vil vores revanchistiske såkaldte undervisningsminister Bertel Haarder så genindføre fortidens disciplin med eftersidning og møder med “spækker”. Men idéen får fingeren af forældrene. Kun Dansk Folkeparti bakker forventeligt op om forslaget – og så regeringens ideologiske alibi i den pædagogiske verden professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Man kan ikke skrue tiden tilbage til halvtredserne som Haarder og andre drømmer om. Løsningen på problemet med de såkaldt “urolige” børn (børn har altid været urolige…) skal findes med udgangspunkt i moderne pædagogiske tanker. Hvis man ønsker mere “disciplin”, så er der kun en farbar vej – nemlig at indrette skolen således, at ungerne får lyst til at lære noget – og derigennem selvdisciplin nok til at gøre det… Men det vil selvfølgelig koste nogle penge, og det er nok dybest set Haarder og Co.’s egentlige problem…
@anjoe: Der er ikke noget at sige til, at skolen nogle gange har fået et dårligt renommé!
Tre svedere nåede jeg at score; de to blot fordi jeg var (og sjovt nok stadig er) lillesøster til to storebrødre, som et par af skolens lærere ikke syntes om, så en slags kollektiv afstraffelse fandt sted *LOL*
Jeg har i øvrigt en af de dersens metalkamme liggende, af slagsen med kapselÃ¥bner 😉
@Klaus: Jeg har ogsÃ¥ altid været ‘ude af sync’ i skolen… 😉
jeg sad en del efter i syvende, fordi jeg skulle sidde dem af sammen med parallelklassen hvor der gik en pige som jeg var ret varm pÃ¥… muligvis var det der jeg grundlagde mine synkroniseringsfærdigheder..? jeg fik i øvrigt en eftersidning for at have skrevet en ‘provokerende stil’ og en anden for at være uenig med historielæreren om forudsætningerne for den anden slesvigske krig… der var bÃ¥de højt til loftet og koldt ved gulvet dengang…
@Uffe: Det var slemt. Hvis jeg skulle have siddet efter for kommafejl, sÃ¥ havde jeg nok siddet der endnu! 😀
Ikke for noget, men jeg har altsÃ¥ været frækkere end dig: jeg fik engang en sveder, fordi jeg havde glemt at rette en kommafejl …