I min tid som underviser har jeg mødt rigtig mange, der havde problemer med bogstaverne. Læse- og skrivevanskeligheder, “ordblindhed” (dysleksi) og sådan. For eksempel husker jeg en pige, der lige var blevet student og ville læse til pædagog. Og jeg havde en mistanke om, at hun havde nogle problemer med at læse og skrive. En test på det lokale center for folk med læsevanskeligheder afslørede, at hun var dyslektisk. Hvordan var hun nu lige kommet igennem det danske skolesystem, uden at nogen havde opdaget det, før bolden trillede hen til mig? Hm.
Denne lille personlige erindring udspringer af læsningen af en artikel om en anden overset gruppe af medmennesker. Dem, der er dyscalculiske. “Talblinde”. Man mener at vide, at mellem 3-6% af alle børn har problemer med tal. Kognitive problemer. De mangler “talsansen”, så at sige. Og får derfor ikke noget ud af matematikundervisningen. Måske har vi her forklaringen på, hvorfor jeg aldrig drev det så vidt i matematik!? Dengang i folkeskolen, hvor min rare matematik- og regningslærer Helligsøe kløede sig i det tynde hår, når han så mine matematikopgaver, der både viste tegn på matematiske forståelse og håbløse udregninger…
Uddannelsessystemet står over for en ny udfordring, hvis vi skal være verdens bedste, som regeringen ønsker!
@ert: Tak. Jeg synes som gammel underviser, at det er et vældigt interessant omrÃ¥de. Som underviser fik jeg en voksende interesse for dyslektikere, folk med stave- og læseproblemer og andre “lidelser”, fordi de ofte var ugleset og ikke fik den forstÃ¥else og støtte, de havde brug for. Jeg tænkte tit pÃ¥, hvor mange der mon er gÃ¥et gennem det ene nederlag efter det andet i systemet, blot fordi de ikke var blevet opdaget i tide!? NÃ¥, men jeg glemte ogsÃ¥ linket til artiklen. Du kan finde den her.
SÃ¥ var det bare, at jeg sad og lavede overspringshandlinger, ved at lede efter interessante blogs pÃ¥ blogprisens hjemmeside, og sÃ¥ faldt jeg over dette spritnye indlæg. Tak fordi du skriver om det – alt for fÃ¥ gør.
Tjek min side – det internationale forum http://www.dyscalculiaforum.com 🙂
Hvilken artikel var det, der gjorde dig opmærksom på dyskalkuli?
Man siger “at være talblind/at have dyskalkuli” og at være dyskalkuliske, omend det sidste er svært at sige, sÃ¥ det siger jeg i hvert fald ikke. PÃ¥ engelsk er det “to be dyscalculic/to have dyscalculia”.