Jeg er blevet ramt af et kædebrev. Det drejer i korthed om en boykot af et par store benzinselskaber med henblik på en generel nedsættelse af benzinpriserne. Jeg sendte brevet til et par af mine bekendte uden at tænke videre over det. Men så meldte eftertanken sig lige pludselig. Jo, jeg ved godt, at det er blevet dyrt at køre i bil. Sidst betalte jeg næsten 12 kr. pr. liter – hos det lille OK-selskab, som jeg frekventerer.
Men er det nu en god idé at gøre benzinen billigere – og dermed stimulere forbruget af fossilt brændstof? Er det ikke snarere sådan, at vi skulle bruge den fortsat stigende brændstofpris til at sætte gang i investeringerne i de offentlige transportmidler? Er det ikke den vej, vi skal alligevel – den globale klimasituation taget i betragtning?
Regeringen overvejer seriøst at sætte befordringfradraget op. Og den kunne da snildt løse problemet med de høje benzin- og oliepriser. Den kunne jo bare fjerne afgifterne på brændstof. Så kunne vi måske få et niveau, der svarer til amerikanernes. De betaler ca. 1 dollar pr. liter benzin. Og det, synes de, er for meget…
Men, som sagt, er det den vej, vi skal, hvis vi vil sikre kloden en fremtid? Jeg spørger bare.
@Kim: Ha, ha, så kom du ud af busken! Jovist rammes den kollektive trafik også. Her i Århus banker de billetpriserne op, skræmmer borgerne over i privatbiler og så videre. Helt uden perspektiv for andet end dette års budget.
Jeg har da sympati for kæde-mailens ønske om at fÃ¥ lavere benzinpriser her og nu – og mÃ¥ske ogsÃ¥ gokke de grÃ¥dige olieselskaber lidt i nødden, fordi de altid ser deres snit til at skumme fløden. Men det er lidt lige som at tisse i bukserne. Det varmer her og nu. Men der er ikke noget, der tyder pÃ¥, at benzin- og oliepriser vil falde til tidligere tiders lave niveau. Og hvad gør vi sÃ¥, nÃ¥r vi skal pÃ¥ arbejde, bringe børn i institution osv. osv.!? Fremtiden begynder nu.
De stigende benzin og oliepriser rammer altsÃ¥ ogsÃ¥ den kollektive trafik … Jeg tvivler pÃ¥ at bevillingerne til den kollektive trafiksektor bliver hævet, i takt med prisstigningerne fra olieselskaberne.
@TorbenBoP: PÃ¥ min vej ud pÃ¥ arbejde er jeg begyndt at køre “økonomisk”. Jeg kobler ud og slipper gaspedalen alle de steder, hvor det gÃ¥r ned ad bakke. Det er blevet en vane nu. Desværre har min gamle øse ikke motorbremse, for sÃ¥ ville det virkelig batte noget at køre sÃ¥dan. Men lidt har ogsÃ¥ ret. Og sÃ¥ tager jeg cyklen, nÃ¥r jeg ikke skal køre. Og hÃ¥ber pÃ¥, at der er nogle politikere, der snart vÃ¥gner op og sætter turbo pÃ¥ den offentlige trafikale udvikling. HÃ¥ber.
Sjovt. Jeg fik samme brev i dag, men sendte det ikke videre idet jeg netop tænkte som dig. Brummede også bifaldende til dit indlæg forleden om busser, der havde du en glimrende observation om forskellen mellem Svensk og Dansk reaktion på faldende passagertal.