Man oplever et og andet som internetkunde. På Amazons engelske afdeling, hvor jeg handler en del (af indlysende grunde), går jeg tit til “markedspladsen”, hvor der er kroner at spare for samme produkt. Og når man så har modtaget varen giver man en karakter, et “feedback”. Jeg modtog fx en cd, hvor ‘juvelkassen’ var knust, fordi firmaet ikke havde pakken cd’en ordentlig ind. Det resulterede i en dårlig karakter, hvorefter samme firma straks bad mig slette anmeldelsen – til gengæld for to splinternye ‘juvelæsker’. Et andet markedspladsfirma sendte mig en hel anden cd, end den jeg havde bestilt. Da jeg beklagede mig, tilbød de mig, at jeg da kunne beholde den fremsendte vare (!), alternativt få refunderet beløbet, hvis jeg returnerede fejlforsendelsen. Jeg valgte at beholde fejlforsendelser (der i øvrig viste sig at være en god plade). I kan selv tænke jer til, hvilken “feedback” firmaet fik…
Og så var der den der boghandel i USA, der sendte mig en bog, som aldrig kom frem. Jeg rykkede og rykkede, fik lovning om tilbagebetaling, men intet hændte, før den dag, hvor klagefristen var udløbet. Derefter: tavshed. Win or loose… Eller: Hvor der handles, der spildes.
@dubnq: Ja, det har jeg ogsÃ¥ prøvet med held. Jeg vil da heller ikke brokke mig, for stort set er det gÃ¥et i olie. Og svipsere skal man jo regne med. I øvrigt er bÃ¥de Amazons serviceregler jo langt bedre end dem, man har hos lokale handlende…
Jeg har aldrig haft problemer med at købe ting online (bortset fra de gange jeg er blevet bustet af tolden).
Det bedste fif (for pladekøb) er som regel at købe direkte fra pladeselskabet eller kunstneren. Har fÃ¥et nogle søde hÃ¥ndskrevne hilsener af kunstneren og et par ekstra CD’er gratis af pladeselskaberne. Det gælder selvfølgelig nok mest de smÃ¥ selskaber..
jeg har brugt markedspladsen i mere end tre Ã¥r efterhÃ¥nden og har kun positive (og ind imellem spøjse) oplevelser og har formentlig i dag skrevet ‘splendid service’ flere gange end de fleste… selve idéen er, synes jeg, genial uanset fra hvilken side man anskuer den og pÃ¥ et eller andet tidspunkt kunne jeg godt finde pÃ¥ at sælge ud af mit overflødighedshorn pÃ¥ den mÃ¥de… desværre er postdanmarks udlandstakster efterhÃ¥nden sÃ¥ groteske, at det vanskeligt kan lade sig gøre uden at forsendelsen æder det hele…
økonomisk tror jeg egentlig ikke at amazon fÃ¥r sÃ¥ meget ud af det, men det giver dem en langt mere omfattende viden om hvad deres kunder leder efter og køber rundt omkring, og det er, tror jeg, deres egentlige gevinst…