Forleden bragte DR en meget omtalt udsendelse, der viste, hvordan nogle vist nok velanskrevne revisorer og advokater tjente penge på at hvidvaske penge i den betændte del af prostitutionsmiljøet, hvor udenlandske kvinder tvinges til at sælge deres kroppe. Udsendelsen har allerede givet anledning til en genopblussen af kravet om “et forbud mod købesex”. Blandet andet fra partiet Socialistisk Folkeparti.
På Planet SF kan man således læse sf-eren Astrid Krags ophidsede indlæg, hvor der kobles fra tv-udsendelsens horrible beskrivelse af de økonomiske bagmænd bag trafficking-prostitutionen og til et krav om et forbud mod sexkøb. Argumentationen går på, at der findes profitabel prostitution, fordi der er mænd, der vil købe varen. Derfor vil et forbud mod sexkøb sætte en stopper for den aktivitet. En besnærende logik.
Citat: “
Hvordan kan en dansk mand have sex med en østeuropæisk eller nigeriansk kvinde i et snusket kælderlokale, give hende et par hundrede kroner og så bare gå igen uden at tænke over kvindens liv. Uden at tænke over hvem hun er, hvor hun kommer fra og hvordan hun er kommet til landet? Kan de virkelig bilde sig selv ind, at pigen med den mørke hud eller det østeuropæisk klingende sprog er her af egen fri vilje og fordi hun har lyst til at sælge sig selv ti-femten-tyve gange om året? Jeg fatter det ikke.
Kvinder som er blevet smuglet herop af bagmænd udelukkende med prostitution og profit for øje. Men åbenbart findes der mange mænd der kan lukke øjne og ører og ignorere alt hvad der hedder samvittighed og medmenneskelighed.”
Imod argumentet taler flere forhold, som allerede har været fremme i debatten. Det er ikke alle prostituerede, der er genstand for tvang. Der er mænd og kvinder, der prostituerer sig selv frivilligt af økonomiske, sociale, seksuelle osv. årsager. Et forbud vil – det er mit bud og erfaringerne fra Sverige viser, at det er rigtigt – heller ikke stoppe prostitutionsaktiviteterne. De vil blive mere lyssky.
En hel anden problematik i denne diskussion ligger i opfattelsen af det seksuelles natur. I hele den tankegang, der er styrende for et indlæg som Astrid Krags ligger en opfattelse af det seksuelle som noget, der skal være moralsk og etisk uangribeligt. Krag appellerer fx til mænds “samvittighed” og “medmenneskelighed” og opfordrer dem – de vist nok 14% af alle mænd, det drejer sig om – til “kigge sig selv i spejlet, inden de næste gang går ud for at få luftet kalorius hos en købt kvinde”.
På Planet SF kan man sammesteds læse læge og sf-er Kamal Qureshis indlæg “Sex skal være sundt”! Baggrunden for indlægget er, at antallet af klamydia-tilfælde blandt unge er fordoblet gennem de seneste ti år. Og Qureshi skriver: “Som læge og sundhedsordfører er jeg bekymret over stigningen i forekomsten af klamydia, for et menneskes seksualitet er en vigtig del af livet, og man skal kunne nyde sex som noget sundt og rart uden at bekymre sig om at blive syg af det”. Jeg fremhæver. Hvad er det for et idyllisk billede af seksuallivet, der ligger og bobler under sf-ernes argumentationer. Er det det hellige, enfoldige, aftalte, sunde, heteroseksuelle onsdagsknald – med kondom – i familien Danmarks soveværelse? Hvor er forestillingerne om det seksuelle som grænse- og tabuoverskridende lyster, der i deres perversitet (i ordets bogstavelige forstand [1. Det var Sigm. Freud, der gjorde opmærksom på, at det menneskelige seksualliv var perverteret – pervertere betyder egentlig ‘vende om’, ‘kaste omkuld’ o.lign. – i den forstand, at det ikke kun stod i forplantningens – det “naturliges” – tjeneste]), u-naturlighed osv. var genstand for seriøse overvejelser og litterær udforskning i forrige århundrede og i dag beskrives i pornografien, – hvor er de blevet af?
Disse overvejelser skal selvfølgelig ikke forstås som et argument mod rationelle seksualpolitiske tiltag, fx oplysningskampagner omkring AIDS og veneriske sygdomme og deres sundhedsskadelige effekter. Men det er forstemmende at se socialister falde tilbage til en bornert sundhedsmoralisme, som man kunne finde blandt borgerlige ideologer i begyndelsen af forrige århundrede.