Bilisme

Author:

Forleden var jeg inde i det centrale Århus for at hente en økologisk te til fruen. Og jeg kørte i vores lille bil. Normalt ville jeg være taget med den lokale bus, men da jeg alligevel var ude at køre i bilen i et andet ærinde uden for bycentrum, så tog jeg chancen, vel vidende at det kan være et sandt helvede at finde en parkeringsplads i det centrale Århus – også på en hverdag.

For mængden af privatbiler er vokset støt gennem de seneste år, og byadministrationen har slet ikke formået at regulere sig ud af de problemer, der opstår med mange biler på gaden og – ikke mindst – med at finde parkeringsmuligheder.

Med den voksende mængde biler er det også blevet tydeligt, at det står rigtig sløjt til med overholdelsen af almindelige trafikregler. For eksempel er det nærmest blevet en selvfølge, at bilister ikke længere viser af, når de svinger til venstre, ligesom overholdelse af fartgrænser heller ikke længere er noget, der tynger bilisternes samvittighed. Og stressniveauet er tydeligvis vokset proportionalt med antallet af biler. Privatbiler.

Det lykkedes mig at finde en parkeringsplads i midtbyen, hvor jeg formedelst 22 kroner kunne holde parkeret i en time.  Nyt parkeringsanlæg forhindrer, at man – i modsætning til tidligere – kan holde parkeret i ubegrænset tid og betalte ved afhentning af bilen. Måske et adminstrativt forsøg på at presse bilister til at skynde sig videre og dermed lette lidt på presset på parkeringspladserne!?

I dagens nyheder kan man så læse, at en række kommuner – bl.a. Silkeborg – har gjort det gratis at parkere inde i byen i de første to timer. Af hensyn til – nej, ikke bilisterne – de handlende i byen. For de handlende oplever åbenbart parkeringsproblemerne som en uheldig dæmper på handelsaktiviteten i byen. Bilisterne er ikke så tilbøjelige til at køre ind og handle i midtbyen, når de skal betale for parkering, lyder argumentet. I stedet finder de et andet sted at handle – uden for byen eller på internettet.

Men er det nu en god idé?! I hvert fald ikke, hvis man ønsker at nedbringe antallet af biler i bymidten og dermed give et bidrag til en bedre bytrafik, mindre miljøbelastning og mindre stress. I stedet burde man sørge for at holde privatbilerne ude af bymidten og gøre det meget mere attraktivt at køre med offentlige transportmidler. Løsningen på byernes trafikproblemer er ikke at gøre det mere attraktivt at køre ind i byen. Det siger næsten sig selv.

Jeg kom hjem med min økologiske keemunte til fruen og med en dårlig smag i munden over at skulle betale 22 kr. for en times parkering og en ubehagelig oplevelse af, hvordan trafikafviklingen er anno 2019 i den jyske hovedstad. Næste gang tager jeg bussen eller cyklen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *