Nøgne mænd i det offentlige rum

Author:

Mette rejser spørgsmålet Hvor er manden henne? i reklame- og bybilledet. Hvor er mandekroppen? Og det er da rigtigt, at man skal lede længe efter billeder af mænd, der viser the full monty. Og – i den fortærskede ligestillings navn – burde der vel gøres noget ved det!? Eller hvad?! Kvinder derimod. I den forgangne måned har jeg dagligt passeret en stor fotostat med et reklamefoto af en ung, smækker dame, der “ville gøre hvad-som-helst”, og jeg har tænkt: Endnu en køn pige på en reklame, der sigter lige under bæltestedet. Hvor banalt. Hvor uinteressant. Jeg har bestemt ikke noget mod bare damer i reklamer, men jeg synes godt, at de kunne ligne det danske gennemsnit lidt mere. Når det nu skal være.

4 thoughts on “Nøgne mænd i det offentlige rum”

  1. jeg står da meget gerne til rådighed både med og uden tøj om det så blot er for at kikke på mig, fotografere mig eller tegne/male mig

  2. @Tina Charlotte: jeg tror, du rører ved noget centralt, som ikke rigtig har været med i den standende debat. Nemlig den forskel, der er pÃ¥ synets eller rettere blikkets betydning i hhv. mandlig og kvindelig erotik. Ikke sÃ¥dan at forstÃ¥, at kvinder – i hvert fald nogle kvinder – kan have fornøjelse af en flot, nøgen mand i reklamer. Men generelt tror jeg kvinder tænder pÃ¥ andre ting, som du ogsÃ¥ er inde pÃ¥. Hvorimod kvindelig, iøjnespringende nøgenhed virker pronto pÃ¥ mange – de fleste? – mænd. Noget helt basalt, der mÃ¥ske gÃ¥r helt tilbage til dengang, vi løb rundt pÃ¥ savannen og jagtede vildt…
    I øvrigt retter mænds begær sig ikke kun – heldigvis – mod ungt kød, faste bryster, stramme balder osv. Selv om mænd er ret ligetil pÃ¥ det seksuelle omrÃ¥de, som kvinder ofte har pÃ¥peget, men ikke altid forstÃ¥et, sÃ¥ er der stor variation i, hvad de gerne vil skue. Og heldigvis for det.

  3. Absolut enig: I ligestillingens navn burde der være flere billeder af nøgne mænd (inklusive ‘the full monty) i det offentlige rum.
    Ikke at jeg tror, at mange kvinder ville reagere synderligt på den form for lokkemad. Vi tænder vist mere på humor, glimt i øjet, faste hænder og intelligens, hvorimod jeg har forstået på mine mandlige bekendte gennem tiden, at mænd ganske rigtigt tænder på en ung og smækker kvindekrop. (Og det er vel netop grunden til, at reklamefolk fravælger den nøgne mand og tilvælger den unge kvindekrop.) Det er naturligvis en skuffende oplysning for en kvinde medio fyrre, for uanset hvor meget man strammer sig an, så kan man altså ikke opretholde en 18årigs udseende. Og hvis mænd tænder på feminin ungdommelighed, så hjælper det jo ikke meget, at man kommer anstigende med al sin charme, udstråling og intelligens.:-(
    Derfor en varm tak pÃ¥ egne og jævnaldrende kvinders vegne for din sympatiske udmelding om, at kvinder i reklamer gerne mÃ¥tte ligne gennemsnitskvinden lidt mere. 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *