Bogpiraterne kommer!

Author:

I denne blog har vi fulgt nøje med i udviklingen på området: digital fildeling. En udvikling, der er svær at forudsige noget om eller i det hele taget forudse enden på. Men en ting er sikkert. Den digitale fildeling er kommet for at blive. Og den griber om sig. Vi har hørt om problemer vedr. downloading af musik og film. Men det stopper ikke her. I Sverige har en gruppe “bogpirater” lavet et site, hvor der fildeles bøger. Skriftkulturen er for alvor kommet i digitaliseringens søgelys. Ganske vist drejer det sig (i første omgang) “kun” om undervisningslitteratur, men.. I øvrigt er bogpirateriet ikke noget nyt fænomen. Men det er i vækst.
Som Thomas Gotselius pointerer i en artikel i Dagens Nyheter, så sprængstoffet i bogpirateriet, at den digitale fildeling rammer en pæl ind i fænomenet copyright. Og angrebet gælder i princippet alt, der kan gøres til genstand for digitalisering. Billeder, tekst, film, lyd osv. Som Thomas udtrykker det, så truer den “digitale malstrøm” nu med at sluge selve verdenslitteraturen.
Herhjemme fik vi forleden et bidrag til udviklingen, idet en række kulturtidsskrifter nu bliver tilgængelige i digital form på nettet. Og så ved man jo godt, hvad det betyder – kopiering! Der er ingen tvivl om, at den “digitale malstrøm” er et veritabel angreb på ophavsretten. Og at det er en kulturel opgave at sikre, at ophavsrettighederne – i et vist omfang – respekteres, også i økonomisk forstand. Omvendt er det absurd af forestille sig, at enhver kopi på webben vil kunne resultere i økonomisk afkast. En ny model må udtænkes.
Det positive ved udviklingen – når det drejer sig om skriftkulturen – er selvfølgelig, at fildelingen giver mulighed for en hidtil ukendt videns- og kulturdeling, der kun kan glæde enhvert demokratisk og kulturel interesseret menneske.

PS. Meget apropos, så var det i går Bogens Dag (i følge Unesco)

2 thoughts on “Bogpiraterne kommer!”

  1. forlagsbranchen har, tror jeg, valgt at holde en lavere profil end film- og musikbranchen ud fra den vurdering, at jo mere eksponering, jo mere kopiering og det lader til at have været en fornuftig disposition…

    sÃ¥ vidt jeg kan se, er mange af de eksisterende, ulovlige kopier, af den hjemmescannede slags og det kan ses pÃ¥ kvaliteten – desuden er der en million kopier af harry potter-bøgerne og ingen af f.eks. charles olson…

    man skal huske pÃ¥ at digitale bøger bÃ¥de er lydbøger og tekst i pdf- eller et eller andet dedikeret læserformat – de første er dyre at producere og de fylder en del, de sidste koster stort set ingenting og fylder endnu mindre (du kan have hvad der svarer til en 4-5000 bind pÃ¥ en enkelt dvd)…

    det skal blive interessant at se om forlagene vil gøre deres tab op pÃ¥ samme mÃ¥de som de andre brancher (i sÃ¥ fald bliver det astronomisk), eller vælge en mere realistisk indfaldsvinkel: i hvert fald i usa lader det til at synergien mellem formerne fungerer – forlaget forærer forfatterens forrige bog væk i forbindelse med lanceringen af den nyeste og resultatet bliver en forøger eksponering lig med et øget salg – og papirudgaverne vil folk formentlig holde ved ogsÃ¥ i kommende generationer…

    forfatterne kommer formentlig mindst i klemme – de fÃ¥r i forvejen ikke ret mange penge – sÃ¥ det er forlagene, der skal finde en model der kan fungere og forsørge bÃ¥de dem og forfatterne…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *