Der er noget symbolsk ved den kendsgerning, at det mod-kulturelle magasin Rolling Stone, som den kun 21-årige Jan Wenner startede i 1967 på et loft, nu er til salg. I 50 år har bladet haft fingeren på pulsen i kulturlivet og været platform for journalistik af højeste karat, men skandaler, økonomiske problemer og musikindustriens og mediernes generelle udvikling i den digitale æra har fået Wenner til at erkende, at det ‘smarteste’ er at sælge.
Salget kommer ikke som nogen sensation. 49% af bladet ejes allerede af et musikindustrielt firma i Singapore (!). Det er blot den sidste halvdel, der skal væk nu.
Tiden er nok løbet fra magasiner af det format, som Rolling Stone har haft. Internettet og de sociale medier har ædt sig ind på nyhedsstrømmen, papirmagasiner er blevet for dyre at udgive, journalistikken er ikke, hvad den har været osv. Så måske skal man blot konstatere, at en æra er forbi – men samtidig forstå, at behovet for seriøs, redelig journalistik om musik og kultur stadigvæk er til stede – og bliver behandlet stedmoderligt at store dele af internettets medier…