Fra Des til Dus

Author:

Jeg er gammel nok til at huske dengang, hvor man begyndte at holde op med at sige “De” til folk. I første omgang – og klarest i erindringen – står processen i skolen. Overgangen fra at sige Du i stedet for De til lærerne. Jeg kan huske, at jeg allerede dengang fandt det svært at sige Du til visse voksne personer. Og stadigvæk – den dag i dag – skal jeg tage mig i nakken, når jeg skal (vil?) sige Du til ældre mennesker med en vis personlig pondus.
Det var en lille forskydning af omgangsformerne, der skete dengang i de tidlige tressere. Et friere kulturelt klima var på vej. Og der blæste forandringsvinde i sæder og skikke. Frigørelsen, der allerede var udkastet som en mulighed i halvtredserne (i hvert fald i pædagogikken med dogmet om “fri opdragelse”, som min tante, børnehavepædagogen, praktiserede med vekslende held…).
Dengang oplevede jeg det vist mest som et fremskridt, men siden er jeg kommet mere i tvivl. Måske har frigørelsen også haft nogle omkostninger? Måske har frigørelsen også indebåret, at nogle ting er blevet smidt ud med badevandet? Jeg tænker på den respekt for andre, man kan udtrykke gennem omgangsformerne. Fx respekt for voksne mennesker med livserfaring og -visdom. Hvor er respekten for andre mennesker blevet af i frigørelsens navn? Den er skrumpet ind i hvert fald. Du.

3 thoughts on “Fra Des til Dus”

  1. Grunden til at gå væk fra omgangsform-respekt må være en erkendelse af, at det bliver muligt at opnå den form for lærdom, som ikke skylles væk i regnvejr, en forståelse, som opstår ved ærlighed.

    En kulturel omgangsform med indbygget respekt, der ikke bunder i forståelse af visdommen (eller som kommer på trods af manglende visdom) vil formentlig føre til mange misforståelser og had til den lærde overklasse.

  2. @Donald: Det, jeg tænker pÃ¥, er ogsÃ¥, at omgangsformerne har en kulturelt indbygget respekt og anerkendelse af den anden. Og der kan være fordele ved det. Fx i undervisningssituationen. Men det røg sÃ¥ ud med badevandet…

  3. At sige du er OK – men det følges ofte af en trang og hang til at skælde lærerne ud. Dit indlæg fÃ¥r mig til at tænke pÃ¥ de rare elever, som jeg oplevede i 1995-96. Jeg var høflig, og det var de ogsÃ¥ med en enkelt undtagelse, som ikke slog igennem, om jeg sÃ¥ mÃ¥ sige, og som altsÃ¥ ikke pÃ¥virkede resten af klassen. Det var ligesom accepteret at vedkommende var “lidt vild”. SÃ¥ ok.

    Jeg tror at man i processen har smidt noget ud, ja.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *