KÆRE SANGSKRIVERE OG KOMPONISTER
MILLIARDERNE VÆLTER IND HOS STREAMINGSELSKABERNE, SPOTIFY OG CO. Musikselskaberne melder om stor fremgang. Aldrig før har der været så mange penge i musik. Men de fleste af dem, der er årsag til det hele, musikskaberne, tjener stort set ingenting. Noget må gøres. Derfor har jeg besluttet at stille op til KODAs bestyrelse. Er det klogt, det ved jeg ikke. Ved kun, at som det er nu, duer det ikke. Er du enig, så meld dig ind i kampen for vores rettigheder. Kom til KODAs generalforsamling og brug din stemmeret, hvad enten den er ny eller gammel.
Ses vi? Del gerne.Kærlig hilsen
Arne Würgler(på Facebook)
Og Arne er ikke den eneste, der har indset, at den moderne streamingteknologi viderefører den udbytning af kunstnerne, som har været gængs praksis, siden ‘tidernes morgen’. Her i bloggen har jeg været fortaler for streamingteknologien – før den blev en realitet – men sværger nu til gammeldags fysiske medier som vinyl og CD, bl.a. på grund af den moderne udbytning.
Men også den højproduktive rocker Ty Segall har et horn i siden på Spotify, Apple Music og hvad alle de store streamingstjenester hedder, og udgiver sin musik på grammofonplade og CD. Til tidsskriftet Stereogum siger ham:
“With Spotify and all those streaming services you don’t get paid anything,..You have to be like Madonna or something to actually make a real royalty from that. You make better royalties off YouTube than Spotify. Apple Music is the same. The truth of the matter is I don’t have problem with any of those things if they paid better, I would do them. But they don’t, they totally rip off artists. So I don’t want to be a part of it. But YouTube and all that stuff, free music — totally cool, go for it. I’d rather have the music [be] free than get ripped off by Spotify, personally. It’s just funny to me I’ve heard people say, ‘I don’t have the money to buy your album, man. Why isn’t it on Spotify?’ And I want to just be like, ‘Here’s the album for free, dude. I don’t know.’
Tiden må være inde til noget oprør fra kunstnernes side. De må finde andre veje end de traditionelle musikselskaber, når de vi have deres musik ud. Selv udgive noget, danne kooperativer, crowd funding osv. Der er muligheder nok.