Lækker pop

Author:

Forleden snakkede jeg med en popelsker, der mente at poppen var på retur, og at folk heller ikke gad købe pop mere. Og det kan da godt være, at også salget af gemen pop skranter (jeg kender ikke salgsstatistikkerne eller streaminglyttestatistikkerne), men poppen lever. Jeg satte mig for at finde et par eksemper af nyeste dato.

Man tager en god melodi, en eller flere feminine og forførende stemmer og sørger for at levere en lydefri, professionel produktion. Og hopla har man en popsang. Som fx Overcoats (Hana Elion og JJ Michell) og deres “Hold me close”

Eller en anden nyopkomling, Lucy Mason, fra Australien og hendes sang “Hunger”

3 thoughts on “Lækker pop”

  1. @Donald: ja, du har nok ret i at musikken pÃ¥ mange mÃ¥der er pÃ¥ retur. Og jeg tror ogsÃ¥ der blandt andet er en simpel teknologisk forklaring. Hvis du har adgang til “alt” via streaming og lader strømmen køre i tide og utide, sÃ¥ bliver dit forhold til musikken let overfladisk. Vi lytter ikke længere til musik, nÃ¥r den strømmer ud gennem mobiltelefonen. Den er reduceret til muzak pÃ¥ linje med den, vi stadigvæk kan være uheldige at blive udsat for i supermarkeder og lign. – Men med til billedet hører ogsÃ¥, at der stadigvæk er mennesker, der har glæde ved at spille musik og ogsÃ¥ har noget pÃ¥ hjerte – og som trodser tidens tendens. SÃ¥ jeg er fortrøstningsfuld. Musikken – som kunsten i det hele taget – skal nok overleve, selv om det bliver sværere at leve af at skabe kunst og musik.

  2. Æv – det er svært at skrive om, min kommentar kunne forbedres i flere henseender.
    Det var ikke kun musikstil, men livsstil, som blev forbundet med en komponist, beat-gruppe, rock-stil, metal, folk, country, pladebutikkernes labels + flere mere detaillerede labels.

  3. Musik generelt er pÃ¥ retur – og du kender alle grundene.
    Musik blev brugt til at skabe en identitetsagtig gruppefølelse, nogle gange helt absurd. Det gÃ¥r tilbage til den klassiske musiks storhedstid i 1830-70’erne, mÃ¥ske lidt flere Ã¥r i begge ender (der er selvf. ikke skarpe grænser) hvor vi ser tydelige tegn pÃ¥ starstruckness, tilbedelse af store kunstnere, artister. Der var iextreme tilfælde som da en kvinde gik med et cigarskod fra Liszt, klaverkomponisten. Eller “Holder De af Brahms”-syndromet, hvor man identificerer en musikstil med en bestemt komponist. At kvinders tilbedelse steg til hidtil usete højder med Beatles koncerter (og mÃ¥ske nogle andre substitutter) i 60’erne husker vi der er i den alder, ogsÃ¥ selv om vi mÃ¥ske ikke selv gik til lige den slags koncerter. Pigerne havde behov for at lære deres sexualitet og drengene mÃ¥tte ogsÃ¥ lære og forstÃ¥ at piger kan være lige sÃ¥ irrationelle i pardannelse som drengene. (Det kom der mange dÃ¥rlige parforhold ud af!?)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *