En af rockens bagmænd er død. Cosimo Matassa blev 88 år. Og hvis du ikke har hørt navnet før, så er der en god grund til det, for det er relativt sjældent, at pladestudiernes teknikere bliver trukket frem i lyset. Men når man er ansvarlig for stort set alle de R&B-indspilninger, der blev lavet i New Orleans fra slutningen af 1940’erne og frem til de tidlige 1970’ere, så er man ikke en hr. hvemsomhelst. Mere end 250 amerikanske hits og 21 guldplader blev til i Cosimos studie og med hans lyd, der var kendetegnet af stærke trommer, tung bas, let piano, kraftig guitar og lette horn. The New Orleans Sound.
Plademærker som Chess, Atlantic og Specialty indspillede i Cosimo’s Recording Studio. Her opstod LIttle Richards “Tutti Frutti” og “Good Golly Miss Molly”, Big Joe Turners “Shake, Rattle and Roll”, Fats Dominos “The Fat Man” og mange andre klassiske skæringer.
Cosimo studerede oprindeligt kemi på universitetet, men sprang fra og begyndte at sælge grammofonplader. Og det førte til ideen om at lave et sted i New Orleans, hvor man kunne indspille musik. I 1946 begyndte Cosimo at indspille de første plader. Indspilninger, der blev skåret direkte på plade uden nogen form for redigering – sådan som man kender det fra Elvis Presleys allerførste indspilninger. Derfra udviklede det sig, og i tresserne forsøgte han sig også med sit eget plademærke Dover Records, der dog forblev en underskudsforretning.