The Meaning is in the Words… Bemærkningen kommer fra Bob Dylans mund på den famøse Rolling Thunder Revue-turné som svar på en publikummers undren over Dylans ansigtsmaling. Bemærkningen, som Torben Bille, fremhæver i sin artikel “Manden, der ikke ville være Bob Dylan” (Dage i Dylan, 2001) rammer en stor pæl gennem det biografiske begær, der har præget mediernes interesse for Bob Dylan: Hvad mon der gemmer sig bag sangene? Jeg er helt på linje med Bille og Dylan. Det er sangene, der er det interessante. Ikke personen bag kunstnernavnet Bob Dylan. Det er sangene, der er vigtige. Ikke som nøgler til hemmeligheden bag sangene, men som tilfældet er med al god kunst: Nøgler til forståelse af vores eget liv. For når vi læser og fortolker mandens sange, så er det ved at investere al vores erfaring og levede liv i sangene. Eksempelvis den klassiske sang om Mister Jones, “Ballad of thin man“, der i min skoletid blev udlagt som mesterens kommentar til eksamenssituationen ved det grønne klæde. Senere, da jeg selv læste teksten til sangen, gik det op for mig, at Dylans sang taler om en langt større eksamen end skolens. Det er selve livets eksamen, livet som eksamen, der er på spil. Den eksamen, vi alle tager, består og dumper til til sidst. Because something is happening here/ But you don’t know what it is/ Do you, Mister Jones?
Netop fortolkningen er et kendetegn ved Dylan. Hans koncerter er kendt for, at mandens tilgang til de gamle sange er uortodoks. Han ændrer gladeligt i arrangementerne, hvis det passer ham. Fordi hver fremførelse er en ny fortolkning. Som et har udtrykt det, så er en Dylan-koncert lig med et besøg i kunstneres atelier. Det er kunstnere på arbejde, man får lov til at se og opleve. Derfor er det også – som Torben Bille rigtignok påpeger – en skam, at pladeselskaberne ikke har været bedre til at dokumentere den side af Dylans kunst: koncerterne. Selv om nogle koncerter er blevet udgivet, så er det meste overladt til bootleggerne…