Det har i en længere periode været lidt tyndt med solide tv-krimier på DR, men for et par uger siden kom kvaliteten tilbage for fuld musik. I relativ ubemærkethed er DR 1 begyndt at sende Y Gwyll eller Hinterland, som den hedder på engelsk. Y Gwyll betyder i øvrigt tusmørket eller skumringen – og siger en hel del om stemningen i den serie.
Hovedpersonene er kriminalinspektør Tom Mathias (spillet fremragende af den waliske Richard Harrington). Han er en plaget mand, der med ægteskabelige lig i lasten kommer fra London til Aberystwyst på den øde, forblæste og store .walisiske vestkyst. Hvad der plager ham i fortiden får vi ikke direkte indblik i, men nogle telefonbeskeder og lign. antyder et forlist ægteskab og de problemer, der følger i halen på sådan et forlis. Og Mathias kastes straks ud i en mystisk mordsag om en ældre kvindes forsvinden. En sag, der hurtigt viser sig at have dybe historiske rødder og involverer en overtrobehæftet bro – Djævelens bro – og et gammelt børnehjem, hvor forholdene ikke var, som de burde være.
Sammen med sin tro væbner, den stoiske Mared Rhys (Mali Harries), optrævler Mathias den indviklede og uhyggelige historie om den gamle dame og hendes overlevende børnehjemsbørn.
I det andet afsnit, Natmusik, der blev vist i mandags, er der også tale om en sag, der har tråde tilbage i tiden. På en afsidesliggende lille gård finder man en gammel mand med smadret baghoved. Det viser sig hurtigt, at der ikke er tale om et banalt rovmord, men om en sag, der involverer briternes forhold til de tyske soldater under Anden Verdenskrig.
For begge afsnit gælder det, at plottet er smukt udtænkt med overraskende dimensioner af historie og miljøkarakter. Fortiden væves forsigtigt ind i en betændt nutid, hvor den særlige lokale walisiske kultur, sproget og den storslåede, barske natur indgår som faste farvende elementer. Instruktøren – Gareth Bryn – formår at forbinde de forskelige dimensioner smukt i en særlig realisme, der lugter langt væk af lokalkolorit og med en stemning, der er præget af den lokale walisiske natur og vejrforholdene. En stemning af skumring og tusmørke, der ikke kun skabes af det vi ser, men i høj grad også af, at sagerne befinder sig i et felt mellem lys og mørke, mellem nutid og fortid.
De fire politifolk – ud over Mathias og Mared er der Lloyd Elis (Alex Harries) og Siân Owens (Hannah Daniel) som trofaste hjælpere – udfører deres opgaver med et engagement, der ligner besættelse. Og spillet er intet mindre end fremragende. Harrington er overbevisende som den følelsesmæssigt forslåede, evigt løbende politimand, der på typisk mandlig facon flygter fra sin fortid og sine problemer ind i sit arbejde. Lige så fremragende er Mali Harries i rollen som den jordbundne, snusfornuftige, stoiske Mared, der hele tiden er ved Mathias’ side og forsøger at holde ham på sporet i sagerne, der stritter i alle mulige retninger.
For krimifans er der al mulig grund til at reservere de kommende to mandage til at se de næste to afsnit af første sæson – og så håbe på, at DR også vil vide sæson 2. Det er britisk tv-krimi, når den er allerbedst – og endnu en understregning af, at det er filmen og tv-serien, der har førertrøjen på på krimifeltet…
PS. De to omtalte afsnit kan endnu ses på DRs hjemmeside.