Flere børn i klasserne?

Author:

Flere forskere i pædagogik mener. Og så må det jo være sandt, ikke? Det er Jyllands-Posten, der refererer en artikel fra Kristelig Dagblad, hvor blandt andre professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Niels Egelund, angriber folkeskolelæreres, forældres og politikeres modstand mod øgning af klassekvotienterne. Det er en myte, mener professoren, med henvisning til en OECD-rapport, der påviser, at det danske folkeskolesystem er blandt verdens dyreste, og at forklaringen blandt andet er de små klassestørrelser.
Det man med rette må stille spørgsmålstegn ved over for Kloge åger som Niels Egelund er, om rapporter fra OECD eller PISA-undersøgelser blot kan overføres til danske forhold. Er en folkeskole i det autoritære, indlæringsdominerede Frankrig sammenlignelig med den danske folkeskole, hvor børnene behandles som vores ligemænd – og opfører sig derefter? For eksempel. Vi kan ikke enøjet se bort fra, at der er store historiske og kulturelle forskelle på de forskellige skolesystemer i Europa, og at disse forskelle må tages i betragtning, når vi sammenligner. Og det er et stort problem, at det ikke sker.

3 thoughts on “Flere børn i klasserne?”

  1. Hov – der manglede vist lige en forklaring. Hvorfor var der almindelig glæde? Fordi Egelund som medlem af bedømmelsesudvalget ikke selv kan ansøge om stillingen 🙂

  2. Nu er Niels Egelund jo heller ikke just kendt for sit forsonlige og humanistiske menneske og opdragelsessyn 🙂

    Der var, kan det forøvrigt fortælles (sladder, sladder) at der blandt ansatte på DPU (og vist generelt indenfor den pædagogiske verden) var almindelig glæde, da det kom frem, at Egelund sidder i det udvalg, der skal udpege den kommende dekan efterfølgeren til Lars Henrik Schmidt for det nu indfusionerede DPU.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *