Louie Louie, oh no, me gotta go, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, baby
Louie Louie, oh baby, me gotta go
A fine little girl, she waits for me
Me catch the ship across the sea
Me sailed the ship all alone
Me never think I’ll make it home
Louie Louie, oh no, me gotta go, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, baby
Louie Louie, oh baby, me gotta go
Three nights and days I sailed the sea
Me think of girl constantly
On the ship, I dream she there
I smell the rose in her hair
Louie Louie, oh no, me gotta go, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, baby
Louie Louie, oh baby, me gotta go
OK, let’s give it to ’em right now
Me see . .
Me see Jamaica, the moon above
It won’t be long me see me love
Me take her in my arms and then
I tell her I’ll never leave again
Louie Louie, oh no, me gotta go, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, baby
Louie Louie, oh baby, me gotta go
I said me gotta go now
Let’s step on out of here
Let’s go!
I Guardian fortæller Alexis Petridis om den klassiske rocksang “Louis Louis” (titlen har forskellige stavemåder…). For 50 år siden blev sangen forbudt i Indiana, fordi den var vulgær. Og FBI brugte to år (!) på at undersøge teksten. De havde afspillet pladen ved forskellige hastigheder, indkaldt vidner og havde fået forskellige “eksperter” til at undersøge, hvad The Kingsmen sang om, men havde ikke fundet et eneste tegn på, at pladen skulle være “obskøn”. Og efter nogen tid mistede FBI interessen for sangen.
Sangen byggede på riffet fra Rene Touzets “El Loco Cha-Cha”, der blev brugt, da Richard Berry komponerede “Louie Louie” og indspillede den i 1957, og siden er den blevet planket i et utal af versioner. The Kinksmen fik efter sigende ideen fra The Wailers fra Tacoma, Washington. Et af de tidlige garagebands. The Kingsmen indspillede deres udgave i et take og måtte selv betale for studietiden. Og da sangen blev plademærket Wand udsendte den gik den i blodet på de unge med sit uafrystelige i det uendelige gentagne riff. Den 14. december 1963 lå sangen på hitlistens andenplads.
Historien om “Louie Louie” hører med til rockens mytologi. Og den er en illustration af det, man dengang kaldte “generationskløften”. Forældregenerationen var bekymret over de unges optagethed af rock’n roll, fordi de godt vidste at rock’n roll – med Billy Cross’ ordvalg – var parringsmusik. Og måske skulle FBI og andre ikke have brugt så megen tid på at analysere pladen, men blot have lyttet til den teenager, der satte det hele i gang med et brev til guvenør Matthew Welsh i Indiana. I brevet påstod teenageren, at teksten var obskøn. Og hvis en teenager opfattede det således, så måtte det være sandt. Teenagere har altid talt deres eget sprog. Dengang som nu.