I dagens Information anmeldes Klaus Lynggaards nye bog Et kullet klarsyn, der består af et skønsomt udvalg af Lynggaards skriverier i samme avis fra perioden 1992-2006. Anmelderen er vennen, den jævnaldrende filmanmelder på Weekendavisen, Bo Green Jensen. Green gør fra starten af opmærksom på, at han, der har drukket andet end kaffe og røget andet end tobak med Lynggaard – og mere end én gang – er helt og aldeles inhabil. Hvorefter han leverer et meget fint portræt af en af sin generations nok bedste rockmusikanmeldere (Jensen var en af de andre…). Det er et billede af den lidenskabelige skribent og musiksamler, der dropper en i øvrigt mere end lovende litterær forfatterkarriere til fordel for det at skrive om rockmusikken (i bredeste forstand). Men Green stryger ham ikke bare med håret, selv om artiklen oser af dyb respekt for Lynggaards evner som formidler af sin passions frembringelser og flere gange kanoniserer hans artikler. Som den kender af Lynggaard, Green er, går han også i clinch med hans undertiden noget kategoriske underkendelse af visse kunstnere, som fx Michael Falch og Poul Krebs, og anfægter også hans vurdering af visse pladers holdbarhed; det gælder fx Marc Bolans Electric Warrior og The Slider m.fl.
Reflekterende sin inhabilitet kommer Green også ind på spørgsmålet om generationssamtidigheden. Er det, fordi Lynggaard fylder 50 (som Green), at han synes, de “gamle navne” (Dylan osv.) er begyndt at skrive deres bedste sange? Og man mærker en latent frygt for, at det også er denne samtidighed, der præger vurderingen af Lynggaard. I hvert fald lidt. Men – som jeg ser det – så har alderen kun betydning på den måde, at ca. 25 års intens beskæftigelse med en musik, der lidenskabeligt har optaget en og fortsat gør det, giver et overblik og en dyb forståelse, som man nødvendigvis ikke kan have som nyudsprunget anmelder. Dertil kommer selvfølgelig, som Green også pointerer, at man har nogle fælles referencer, som indiskutabelt har med tiden at gøre. Fx at begge fik en Donovan-single som den første plade eller begejstredes for bogen Der gror aldrig mos på en rullesten fra 1970 (den første egentlige samling af dansk rockkritik).
han har mere nærvær på en scene end de fleste
Fritz Fatal eller Bonfils, var sanger i det gamle danske punkband “Before”, blandt andet sammen med Martin Hall. Dengang var bandet en af tidens anmelder-darlings. Blev vist nok genudgivet i 2003.
Egenrlig hedder han Fritz Bonfils, men er kendt som Fatal. Og sÃ¥ er jeg ellers enig med Capac 🙂
@Carsten/@Klaus: Vi kan konkludere: Fatal sangudøvelse..
hvad betyder det, at man ikke kan synge, hvis man hedder fritz FATAL..?
Var til støttefest i Ungdomshuset (“Ungeren”) i gÃ¥r aftes. Her spillede det navnkundige og for nyligt genopstandne danske punkrockorkester Mental Midget, med den mindst lige sÃ¥ navnkundige forsanger Fritz Fatal, spille. Guitarist i Mental Midget er – Klaus Lyngaard.
Det var ganske udmærket, men Fritz Fatal KAN ikke synge – hvilket er fint nÃ¥r man laver punk, men fungerer mindre fint nÃ¥r man som Mental Midget ogsÃ¥ forsøger sig med rigtig rock.