Den dansksprogede pop- og rockmusik står stærkt i disse år. Et eksempel er singer-songwriter og guitarist Maria Elisabeths nye, andet – og første dansksprogede -album Se med hjertet.
I det danske sprog taler vi om at ‘have noget på hjerte’, at ‘have hjertet med’ når vi gør eller udfører noget osv. Og det er negativt, hvis man ikke ‘har hjertet med’ i sit liv. Og på sit nye album insisterer Maria Elisabeth at have hjertet med – ikke mindst i forholdet til den anden. Dette metaforisk tema bliver slået an i titelsangen, hvor det det bl.a. hedder – i omkvædet: “Se med hjertet/ Se et menneske/ Se med hjertet/ Vore øjne ser ej alting”.
Hjertet er en metafor for kærligheden. Men i Elisabeths håndtering af billedet bliver det mere omfattende, nærmest et billede på en fundamental positiv, emotionelt forankret positiv åbenhed mod livet i al dets mangfoldighed. Selvfølgelig er kærligheden på spil på pladen, fx i den fine sang om at komme videre, når et kærlighedsforhold er ovre “Ovre dig”, hvor det kvindelige jeg forsøger at overbevise sig selv og lytteren om, at hun er ‘ovre dig’. Men sproget efterlader en dyb tvivl: “Jeg venter på et tog på et sted,/ hvor det er regnvejr/ Og inde i et skur står et helt nyforelsket par/Jeg vender mig omkring for at se på noget andet/Med det gør mig ingenting det er/ jo alt i alt en helt fin dag, for jeg er/Ovre dig/Jeg tænker på dig hele tiden,/men jeg er/Ovre dig (osv.)”. Sangen kommer nærmest til at fungere som en besværgelse: Jeg er ovre dig. Basta. Jeg er ovre dig… Tja, er du nu også det?
I sine tekster gør Maria Elisabeth det ikke sværere end nødvendigt er. Teksterne har popsangens let- og ubesværethed. De er jordnære, ligefremme, gennemsigtige og undgår enhver form for uklarhed og fortænkthed. Men samtidig henter de undertiden en særlig poetisk kvalitet i et konkret og hverdagsagtigt afsæt, hvad enten det drejer sig om en venten på banegården eller en stille vuggevise til en lille pige. Og det er en kvalitet.
Mange af de plader, jeg har omtalt de seneste år, har været gennemsyret af den allestedsnærværende melankoli. Og derfor er det ganske forfriskende og stimulerende at lytte til Maria Elisabeths overvejende livsglade og positive tilgang til tilværelsen. Helt ud i det lyse feminine cover, hvor Maria poserer omgivet af blomsterdekoration, lyser glæde og venligheden ud af pladen. Og den positive stemning slår også igennem i musikken. De elleve numre er iørefaldende og fængende popsange, der skriver sig ind i en tradition, der går gennem Paul McCartney og Beatles og frem. Maria Elisabeth fremføre sangene med sin klare, feminine røst, der nu og da kan minde om Alberte Winding, men ellers besidder sin egen sødme og klarhed.
Maria har selv stået for al musik og tekst, men har dog fået hjælp af Lars Martin Myhre til teksten “Ingen kan se det”. Og bag sig har hun en velspillende band bestående af Boe Larsen (tangenter og programmering), Mikkel RIber (bas), Andreas Tophøj (violin), Soma Allpass (cello) og Nikoline Hersing Køhler (sang). Arrangementerne er lette og luftige og passer fint til Maria Elisabeths små forfinede popluftkasteller. Alt i alt er der tale om en lille sammenhængende popperle. Og som sådan vil jeg gerne anbefale den til alle pophoveder.
Maria Elisabeth. Se med hjertet. Produceret af Maria Elisabeth og Boe Larsen. Gateway. Udkommer i dag.