[Paul:]
Hey, hey Paula, I wanna marry you
Hey, hey Paula, no one else will ever do
I’ve waited so long for school to be through
Paula, I can’t wait no more for you
My love, my love
[Paula:]
Hey Paul, I’ve been waiting for you
Hey, hey, hey Paul, I want to marry you too
If you love me true, if you love me still
Our love will always be real
My love, my love
[Begge:]
True love means planning a life for two
Being together the whole day through
True love means waiting and hoping that soon
Wishes we’ve made will come true
My love, my love
Jovist. Der er sket noget med forholdet mellem kønnene, siden dengang, hvor duoen Paul & Paula hittede med deres lovprisning af ægteskabets trygge kærlighedsfavn. Mon sådan en sang overhovedet ville have en chance nu til dags?
Sangen, der blev skrevet af Ray Hildebrand og indsunget af ham selv om pigen Jill Jackson entrede Billboards Hot-100-førsteplads den 9. februar 1963 og kort tid efter – i uge 12 – viste den sig også på den danske top 20 på en 17. plads. Oprindeligt var sange “bare” et lokalt hit for de to unge sangere i Texas, men den blev så populær blandt de unge, at de måtte finde et pladeselskab, der ville udsende den nationalt. Det blev det lille LeCam Records, der fik æren. Senere overtog Philips dog sangen.
Tresserne fremstilles som oftest som en tid, hvor der var opbrud – ja, oprør og opgør – med efterkrigsårenes bornerte familieidealer og kulturelle forhudsforsnævring. Og “Hey Paula” er vel netop repræsentant for det, som de efterfølgende frigørelsesår gjorde op med: den borgerligt institutionaliserede kærlighed. Og så var det – en ganske iørefaldende popsang, som ofte blev spillet hos Jørgen de Mylius på Danmarks radio.