Leonard Cohen, der har givet nogle kritikerafvæbnende koncerter i Danmark de seneste dage, er en kæmpe i musikken. Og det er til dels forståeligt, at hans musikalske entourage kan komme til at stå i skyggen af ham i mere end en forstand. Men der er al mulig grund til at flytte projektøren væk fra Leonard og over på de andre. Jeg har allerede ladet lyset ramme de fabelagtige Webb Sisters, der synger så englene bliver helt grønne af misundelse. Men også Sharon Robinson – singer-songwriter – fortjener, at vi for en stund glemmer hr. Cohen.
Historien om Sharon Robinson er lidt af en historie om en musikalsk wunderkind. I børnehavealderen lærte hun at spille klassisk piano og allerede som helt ung skrev hun sine første sange og optræde med dem. Som 16-årig fik hun en pladekontrakt (men den materialiserede sig aldrig, fordi pladeselskabet gik nedenom og hjem). Og i collegeårene turnerede hun med et band. Siden har hun været backingsangerinde på andres plader, har været pladeproducer, optrådt som sanger og danser for Ann Margret i Las Vegas og har skrevet sange til andre, bl.a. Aaron Neville, Diana Ross, Don Henley, Randy Crawford, Roberta Flack og The Temptations. Men mest kendt er hun så blevet for sit samarbejde med Leonard Cohen. Et samarbejde, der nåede et foreløbigt højdepunkt, da de i fælleskab udgav albummet Ten New Songs i 2001. Et album, der i mindst lige så høj grad er Robinsons som Cohens. Siden har hun bidraget med tre sange til albummet Dear Heather fra 2004.
Selv om Robinson har fået en Grammy i 1985 for sangen "New Attitude", som hun skrev til Patti Labelle, er hun forblevet relativt ukendt. Forklaringen er nok, at hun har foretrukket samarbejdet frem for selvpromoveringen. Det koster i individualismens tidsalder. Men en enkelt kritikerrost plade er det blevet til i eget navn, Everybody Knows, der ud over den titelgivende, kendte sang fra Cohen-samarbejdet gemmer på syv selvskrevne sange. Sange, der viser, at Sharon Robinson sagtens kan stå på egne ben og hjælpes godt på vej af en smuk, følsom, udtryksfuld altstemme, der kan få en mand til at falde i staver.