Racismen bliver ved med at stikke sit grimme fjæs frem. I dag kan man i The Guardian læse, at The Commission for Racial Equality (da. Kommisionen for racelighed) har besluttet, at Hergés tegneseriealbum “Tintin i Congo” skal fjernes fra børnehylderne i landets boghandler – og flyttes til hylderne for voksenlitteratur. Kommisionen mener, at det er uacceptabelt, at nogen boghandel har eller sælger denne tegneserie fra 1930’erne, fordi den indeholder tegninger af “grove racestereotyper”. Logikken er, at de små, sarte poder, der sikkert møder racismens grimme fjæs på deres vej til og fra børnehaven eller skolen, ikke må se, hvordan nogle mennesker – faktisk temmelig mange, måske endda de fleste – oplevede virkeligheden i trediverne. Som en af kommentatorerne i denne blog engang skrev, så var alle racister dengang…
Hvad er bedst: At fortrænge racismens historie og skåne børn og unge for mødet med racismens i dens historiske udgaver – eller lade dem få indblik i den racistiske tankegang som led i deres oplysning (dannelse?) – og selvfølgelig diskutere det med dem? Giver svaret ikke sig selv? I øvrigt ville det være synd for dem, hvis de ikke kunne læse dette bind af Tintin-hæfterne.
PS. Giver det overhovedet mening at tale om “racer”, når vi alle stammer fra det samme stamtræ i Afrika?
@Klaus: Ja, de har jo været ude med riven efter “Lille Sorte Sambo”! Godt, at jeg fik lov at more mig over den historie, inden den politisk korrekte pædagogik tog overhÃ¥nd! 😉
listen over forfattere pÃ¥ den sorte liste bliver sgu’ lang, jeg nævner i flæng:
jack london
rudyard kipling
rider haggard
jules verne
upton sinclair… fortsæt selv…
denne særegne form for idioti mÃ¥ forudsætte, at idioterne som udtænker det, anser alle for at være gÃ¥et i stÃ¥ udviklingsmæssigt omkring femÃ¥rsalderen…
gad vide om de gÃ¥r rundt og køber og destruerer ‘lille sorte sambo’..? den er ikke til at opdrive mere…
Jeg når de de selvsamme konklusioner som Capac og Nanne i min analyse ovre hos CVA.
@Nanne: Jeg kan slet ikke være uenig med dig!
Jeg er enig – men det kræver jo at børnene fÃ¥r forklaret, at sÃ¥dan sÃ¥ mange (de fleste) pÃ¥ tingene, da hæftet første gang udkom. Jeg tror, det ligefrem kan være sundt at fÃ¥ fordommene i deres grelleste udgaver lagt pÃ¥ bordet nÃ¥r man er barn – mon ikke det gør en bedre til at genkende fordommene i forklædning, nÃ¥r man møder dem senere i livet?