Af en eller anden grund, der sikkert fortaber sig i kontraktforhold, royaltiesproblemer og deslige, har The Swans’ album Burning World fra 1989 været svært opdrivelig uden for second-hand-butikkerne, hvor den til gengæld har kostet en anseelig sum penge. Men nu er pladen så omsider blevet alment tilgængelig for almindelige pladekøbende forbrugere.
Pladen er post-punkbandet Swans bud på et mainstreamprodukt. Og meget sigende var medlemmerne – og ikke mindst forgrundsfiguren Michael Gira – ikke tilfreds med stjerneproduceren Bill Laswells produktion, der tæmmede det legendariske No Wave-band, som dyrkede en støjende, til tider atonal, og alt andet end hitlisterettet musikform.
Burning World var og er det eneste album fra gruppen på et stort plademærke (uni/MCA). Og da pladen solgte elendigt, blev Swans selvfølgelig droppet. Selv om Michael Gira kaldte Bill Laswells produktion, der trak Swans i en mere popspiselig retning og tilførte musikken flere lag i kraft af sessionmusikere, for et “mismatch”, så er det netop som sådan, pladen fortjener opmærksomhed: Som et møde mellem poppen og den musikalske undergrund, der dyrker overskridelsen af rock- og popmusikkens skabeloner. Netop i modsigelsen og spændingsfeltet mellem de to yderpoler bliver Burning World en overbevisende og æstetisk tilfredsstillende plade. På trods måske – men ikke desto mindre…
Love will tear us apart – Mona Lisa Mother Earth – God damn the Sun – I remember who you are
@Peter Thygesen: Ja, det er jo det, det handler om. Kommerciel eller ej, så er det en rigtig god plade.
Jeg er meget enig i én af artiklens pointer, nemlig at “Burning World” er et overordentligt
interessant møde mellem post-rockende band og kommercielt pladeselskab (OK! mere kommerciel er Bill Laswell sÃ¥ heller ikke, men dog sikkert alligevel uvant terræn for et band, der tidligere satte en ære i at tage kvælergreb pÃ¥ rock-musikken (nævner i flæng: “Cop”; “Greed”, “Children of God”)). Pladen er faktisk temmelig ofte i omdrejninger pÃ¥ den hjemlige grammofon, ikke som et eksempel pÃ¥ et band, der solgte ud, men simpelthen fordi den er god. Mismatch eller ej.
@Morten: Ja, det er et fascinerende værk i al sin sammensat- og modsætningsfuldhed.
Ã…h, det er godt nyt. Jeg har længe været begejstret for sange som I’ Remember Who You Are’ og ‘God Damn the Sun’, og selv om de begge er at finde pÃ¥ den strÃ¥lende ‘Various Failures’-opsamling, sÃ¥ bliver det godt endelig at kunne fÃ¥ fingre i dem pÃ¥ det regulære album.