Verdens største grammofonpladesamling – og den musikalske arv fremtid

Author:

Claus har sendt mig et link til nedenstående lille film om manden, der angiveligt har verdens største private samling af grammofonplader. Vi snakker om en million album og endnu flere singleplader. Filmen er interessant af flere grunde. For det første trækker den gulvtæppet væk under os, der bilder os ind, at CD’mediet har givet også adgang til al den musik, der blev indgraveret på vinyl, acetat osv. Hvis manden har ret, så har mere end 80% af samlingen aldrig fundet vej til de nye medier. For det andet tager ejeren igen den fortærskede diskussion om lydkvalitet op og taler for, at CD-mediet har taget top og bund af lyden ved remastering. Jeg er ikke helt sikker på, at det er så enkelt. Men CD’mediet – og ikke mindst de forskellige digitale kompressionsformater og de fremadstormende streamingtjenester – rejser i høj grad diskussionen om, hvilken lydkvalitet vi som musikforbrugere må kunne forvente med de teknologiske muligheder, der er i dag.

9 thoughts on “Verdens største grammofonpladesamling – og den musikalske arv fremtid”

  1. De fleste kan (når vi er unge) høre op til ca 20 khz, og nogen kan faktisk høre højere frekvenser.
    CD’en afskærer langt nede, og LP’ens grænse gÃ¥r langt højere og er udstyret i orden, afspilles disse frekvenser. Vi kan mÃ¥ske ikke høre dem, men tænk pÃ¥ hvad der sker nÃ¥r man smider sten i vandet. Bølgerne møder hinanden og der opstÃ¥r nye og andre toppe.
    En del af disse lyd-toppe der findes i det ikke hørbare område, afspejles formodentligt i det hørbare omåde.
    Det sker ikke pÃ¥ CD’en.

  2. Det med de 80%, er sÃ¥ vidt jeg ved er rigtigt, og ja det er utoligt? Troede faktisk at du havde set Musicman filmen Capac. Han er mÃ¥ske nok kørt lidt fast i ‘en rille’…hehe, men jeg deler hans ‘syn’ pÃ¥ lydkvaliteten…cd versus vinyl, ja jeg er personlig overbevist efter utallige test.

  3. Klippet giver også et indblik i en menneskeskæbne, som virker kørt fast i en rille. For nu at blive i jargonen. Faktisk ret tankevækkende og deprimerende.

  4. @Gowings: Jeg har hørt mange tekniske forklaringer pÃ¥, hvorfor CD-teknologien skulle være den gamle analoge grammofonplade-teknologi overlegen. Det var første da jeg læste nedenstÃ¥ende forklaring, som Paul McCartney kom med, at jeg forstod, at noget var gÃ¥et tabt med overgangen fra analog til digital: “A lot of engineer friends of mine will say that’s the best way to listen to it. I was interested to hear the theory of vinyl vs. CDs. One of my engineers said we record something and the frequencies will go [makes high-pitched frequency sound] and beyond that we can’t hear, but they are on the vinyl. Similarly, the other way [makes low-pitch sound]… those frequencies that are in the bass. You can’t hear them, but they’re there in the vinyl. You can measure them on VU meters, but our ears can’t pick them up. So he said, that’s why vinyl’s better. That’s why people think of it as warmer and fuller, because it actually is. Whereas a CD, if you go [makes high-pitched sound again] the CD doesn’t need any information above that, so it goes to whatever it is — 5,000 KH — and cuts off. Similarly in the bass. That’s why engineers, some of my engineers anyway, don’t think this is good. I think it’s gotten better, for one reason or another, but I’m not a great audio guy I kind of will listen on anything — to me the spirit of the song is more important”. Det er interessant, at lyde vi ikke kan opfatte med øret, alligevel har en betydning for vores oplevelse af musik. MÃ¥ske peger det i virkeligheden pÃ¥, at teknologien bag den digitale lyd har en forenklet opfattelse af ørets akustiske formÃ¥en. Den moderne teknologi burde jo give mulighed for bedre lyd. Det forudsætter bare, at man forstÃ¥r, hvad øret opfatter…

    Mere her: http://www.capac.dk/wordpress/?p=1407

  5. Vinyl er på vej tilbage i flere ny-udgivelser. Det siger ikke alene noget om, at det er fordi der er nogen der vil betale for det, men også at der må være noget at vinde ved det valg af medie. På trods af statisk elektricitet og nålestøj så er dynamikken (rumfornemmelse, ambience) på vinyl fuldstændig uforlignelig.

    Jeg glæder mig over at vinylen (og kunsten at bygge gode pick-up’er og grammofoner) overlever.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *