Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
@mb: Ja, og det er vel det, McCartney og hans teknikere har snakket om.
De fleste kan (når vi er unge) høre op til ca 20 khz, og nogen kan faktisk høre højere frekvenser.
CD’en afskærer langt nede, og LP’ens grænse gÃ¥r langt højere og er udstyret i orden, afspilles disse frekvenser. Vi kan mÃ¥ske ikke høre dem, men tænk pÃ¥ hvad der sker nÃ¥r man smider sten i vandet. Bølgerne møder hinanden og der opstÃ¥r nye og andre toppe.
En del af disse lyd-toppe der findes i det ikke hørbare område, afspejles formodentligt i det hørbare omåde.
Det sker ikke pÃ¥ CD’en.
@Claus1: Jeg henholder mig til McCartneys forklaring på, hvorfor vi gamle oplever grammofonlyden som fyldigere, mere dynamisk osv. Og så glæder jeg mig til, at folk som Neil Young får gjort noget for lyden i den digitale tid. Se Neil Youngs budskab fra maj 2011 her: http://www.neilyoung.com/messagepage.html
@Torben: Det er en tidslomme, man falder ned i, når man ser den video.
Og NEJ, det har intet med nostalgi at gøre, og det mener jeg.
Det med de 80%, er sÃ¥ vidt jeg ved er rigtigt, og ja det er utoligt? Troede faktisk at du havde set Musicman filmen Capac. Han er mÃ¥ske nok kørt lidt fast i ‘en rille’…hehe, men jeg deler hans ‘syn’ pÃ¥ lydkvaliteten…cd versus vinyl, ja jeg er personlig overbevist efter utallige test.
Klippet giver også et indblik i en menneskeskæbne, som virker kørt fast i en rille. For nu at blive i jargonen. Faktisk ret tankevækkende og deprimerende.
@Gowings: Jeg har hørt mange tekniske forklaringer pÃ¥, hvorfor CD-teknologien skulle være den gamle analoge grammofonplade-teknologi overlegen. Det var første da jeg læste nedenstÃ¥ende forklaring, som Paul McCartney kom med, at jeg forstod, at noget var gÃ¥et tabt med overgangen fra analog til digital: “A lot of engineer friends of mine will say that’s the best way to listen to it. I was interested to hear the theory of vinyl vs. CDs. One of my engineers said we record something and the frequencies will go [makes high-pitched frequency sound] and beyond that we can’t hear, but they are on the vinyl. Similarly, the other way [makes low-pitch sound]… those frequencies that are in the bass. You can’t hear them, but they’re there in the vinyl. You can measure them on VU meters, but our ears can’t pick them up. So he said, that’s why vinyl’s better. That’s why people think of it as warmer and fuller, because it actually is. Whereas a CD, if you go [makes high-pitched sound again] the CD doesn’t need any information above that, so it goes to whatever it is — 5,000 KH — and cuts off. Similarly in the bass. That’s why engineers, some of my engineers anyway, don’t think this is good. I think it’s gotten better, for one reason or another, but I’m not a great audio guy I kind of will listen on anything — to me the spirit of the song is more important”. Det er interessant, at lyde vi ikke kan opfatte med øret, alligevel har en betydning for vores oplevelse af musik. MÃ¥ske peger det i virkeligheden pÃ¥, at teknologien bag den digitale lyd har en forenklet opfattelse af ørets akustiske formÃ¥en. Den moderne teknologi burde jo give mulighed for bedre lyd. Det forudsætter bare, at man forstÃ¥r, hvad øret opfatter…
Mere her: http://www.capac.dk/wordpress/?p=1407
Vinyl er på vej tilbage i flere ny-udgivelser. Det siger ikke alene noget om, at det er fordi der er nogen der vil betale for det, men også at der må være noget at vinde ved det valg af medie. På trods af statisk elektricitet og nålestøj så er dynamikken (rumfornemmelse, ambience) på vinyl fuldstændig uforlignelig.
Jeg glæder mig over at vinylen (og kunsten at bygge gode pick-up’er og grammofoner) overlever.