Som der står i den engelske udgave af Wikipedia, så var Erik Haaest en ‘controversial danish journalist’. Og kontroversiel bliver man, når man fx melder sig ind i koret af holocaustskeptikere og i øvrigt forsvarer ultrahøjreorienterede synspunkter.
Haaest, der opr. hed Hansen, stammede fra Kerteminde og efter at have aftjent sin værnepligt kastede hans sig over journalistikken. Han blev mesterudlært ved Skjern Dagblad (1958-59) og Lollands Tidende. Og siden slog han sine journalistiske folder i B.T., Se og Hør, Ude og Hjemme og Ugens Rapport. Heri kan man så vælge at lægge en bestemt fortolkning af hans journalistiks habitus.
Han var også redaktør for Danske Tidende i årene 1978-81 og markerede dermed sit politiske tilhørsforhold i landskabet omkring Mogens Glistrups Fremskridtspartiet.
Når han fortjener en minderune her i bloggen, så er det ikke på grund af hans odiøse politiske journalistik og forfatterskab, der gerne kredsede om mere ømtålige emner undre 2. verdenskrig (Frikorps Danmark, Hipofolk og Waffen SS fx) eller berømt-berygtede kriminalsager (dobbeltmorden på Peter Bangs vej, Edderkoppesagen), men alene, fordi han som udgiver og redaktør af ungdomsbladene Beat og Børge i tresserne var med til at stimulere ungdommens interesse for den nye musik og dens idoler. Ja, for sådan en som mig, der voksede på i Esbjerg, var de to blade (og Hit) sammen med Danmarks Radio og tysk tv de vigtigste kilder til information om, hvad der skete. Udenlandske musikblade var der langt mellem derovre på vestkysten. At han så – som Torben har påpeget – ikke interesserede sig en døjt for selve musikken og kulturen omkring den er en anden sag. Han gjorde det for pengenes skyld. Men det var – og er – han jo langtfra den eneste, der gjorde. Han virkede også som koncertarrangør og impressario og har skrevet bøger om beatmusik – bl.a. om Peter Belli og The Kinks.
Erik Haaest døde den 23. januar efter længere tids sygdom.
[Billedet er lånt fra The Baronets’ hjemmeside og viser gruppen – m. Lasse Helner til venstre – sammen med Erik Haaest i midten]
@Claus1: Nu er han i hvert fald erindret her i bloggen – pÃ¥ godt og ondt.
Ingen tvivl om at han er en del af den danske rockhistorie, jeg har bl.a. arvet en bunke af netop Bøge, Beat, … og har læst et par af hans mere lødige bøger … men der vist heller ingen tvivl, om at han havde en særdeles afskyvækkende side….! Jeg har i lang tid undret mig over denne her dobbelthed, Beatmusik ogsÃ¥ facisme? Men det fortæller Torben jo sÃ¥, ren og skær money (det var dog ogsÃ¥ min stærke mistanke)