Selv om mange fremstillinger af tressernes hippier og “The Summer of Love” i 1967 beskriver fænomenerne som exceptionelle, så havde også de forudsætninger i den nære fortid. Lige som alle andre tildragelser i de mytificerede tressere. Blandt hippietidens forudsætninger var The Beat Generation, hvis dyrkelse af den personlige og kunstneriske frihed langt hen ad vejen var den samme som hippiernes.Også tanken om fri kærlighed var dem ikke fremmed, selv om det mest var i praksis, den blev udfoldet.
Overgangen fra Beat Generation-perioden til hippietiden symboliseret ved forfatteren Ken “Gøgereden” Keseys og hans “menighed” The Merry Pranksters myteomspundne, rablende gale bustur hen over Amerika i The Magic Bus. Et i bogstavelig forstand gigantisk syretrip, hvor bl.a. den legendariske Neal Cassady medvirkede.Mindre kendt er det, at Ken Kesey og hans Pranksters havde i sinde at forevige busturen i form af en dokumentarfilm,. Det blev ved nogle rå 16-millimeteroptagelser, som aldrig er blevet vist uden for en snæver inderkreds. Før nu. Instruktørparret Alison Ellwood & Alex Gibney har fået lov til at redigere de gamle optagelser sammen til en dokumentarfilm om, hvad der skete dengang Magic Trip: Ken Kesey’s Search For A Kool Place. Som man kan se af denne smagsprøve, så er der i hvert faldt tale om film, der fint indfanger stemningen af løssluppenhed og ubekymrethed, som prægede tresserne, dér hvor periodens snævre bånd blev løsnet.